Bortimot 90 representanter fra fra politikk, byråkrati, næringsliv og andre forkjempere for prosjektet møtte opp på ferjekaia på Rykkjem mandag formiddag for å være med på den flytende samferdselskonferansen om Todalsfjordprosjektet. En konferanse som markerte startskuddet for en ny giv for det viktige prosjektet. Det var Per Helge Malvik og Karin Halle på vegne av SuSu-programmet som i samarbeid med Todalsfjordprosjektet hadde tilrettelagt for konferansen ombord i den for anledningen innleide ferja MF Åfjord. Kanskje fylkets fremste ferjeforkjemper, humoristen Kjell Kjellen Bigset, var innleid til å prate tull og binde sammen de ulike innslagene under konferansen. Kjellen var klar på at fortsatt ferje er den klart beste løsningen.

Ulike løsninger

Svein Erik Jakobsen i firmaet Aase-Jakobsen orienterte om ulike bruløsninger. Han har ikke jobbet med Todalsfjordprosjektet tidligere, men mente prosjektet ikke byr på voldsomme tekniske utfordringer. Han viste til at politikerne ofte velger den rimeligste løsningen sjøl om det bare er tusenlapper som skiller de ulike alternativene. Ikke alltid så lurt, mente han.

Jakobsen mener en hengebru over fjorden mellom Rakaneset og Svinvika vil være en god løsning. Han hadde et klart råd til politikerne: – La planleggerne drive planarbeid og overlat arbeidet med brua til bruingeniørene.

– Krystallklar Sørheim

Leder Kristin Sørheim i samferferdselsutvalget priste sommerværet og sa at konferansen var lagt til riktig dag for å bevise at bru og ikke undersjøisk tunnel er løsningen.

– Vi er her for å blåse liv i det døgnåpne sambandet mellom Sunndal og Surnadal. Dette vil styrke den felles bo- og arbeidsmarkedsregionen. Fylkeskommunen skal bidra til utvikling i hele fylket. Vi trenger gode samferdselsløsninger, sa Sørheim. Hun understreket den viktige nytteverdien prosjektet vil ha, men la ikke skjul på at det blir en utfordring å få finansieringen på plass. Fylket er mellom 5,5 og 6 milliarder på etterskudd i forhold til vedlikehold. Sørheim pekte uansett på at ferjeavsløsning på sikt er lønnsomt.

– Todalsfjordprosjektet skal bygges, fastslo Sørheim.

– Handel og kultur

Daglig leder i Todalsfjordprosjektet, Bergsvein Brøske, introduserte en rykende fersk brosjyre der de høgst usikre estimerte kostnadene på prosjektet er satt til 2,4 milliarder kroner. Av dette må fylkeskommunen inn med 500 millioner kroner. Brøske la breisida til i sin argumentasjon på hvor viktig det er å få døgnåpen veg mellom de to nordmørskommunene på plass.

– Den største oppsida er en døgnåpen hverdagsregion. Det er viktig med et fleksibelt arbeidsmarked. Døgnåpen veg vil også være viktig for utviklinga i handel og kultur. Det vil gjøre hele regionen mer attraktiv med tilflytting og vekst.

Tilflytting og vekst er resultatet etter at Dalsfjordbrua i Sogn og Fjordane ble åpnet i 2013. Bruforkjemper Rolf Losnegård tok tilhørerne med på deres innviklete reise før brua kom på plass. Han ga tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete en stor del av æren for at de lyktes.

Bergsvein Brøske sier til Driva at alle som kjemper for Todalsfjordprosjektet nå er enige, og at alle uenighetene om trasé og bru eller Trollheimstunnelen ikke lenger eksisterer. Brøske mener det er all grunn til å gi honnør til Ola Hals som sto på for bruløsningen. Nå blir det slik.

– Viktig for Nordmøre

Flere av de lokale næringslivslederne som var til stede tok ordet. Lars Løseth sier til Driva at Todalsfjordprosjektet er veldig viktig for Indre Nordmøre.

– Døgnåpen veg vil være viktig også for handelsnæringa. Sunndalsøra vil framstå som et alternativ for surnadalingene dersom de vil ut av bygda for å handle. Døgnåpen veg mellom de to kommunene vil bidra til at det blir et godt alternativ til Orkanger, Trondheim og Kristiansund.

Næringslivslederne Ivar Tronsgård i Sunndal og Atle Norli i Kristiansund understreket begge viktigheten av å få Todalsfjordprosjektet rakst på plass.

– Døgnåpen veg vil gi viktige vekstskapende impulser og vil være bra for bedre business, sa Tronsgård.

Driva kommer med mer om konferansen på papir onsdag.