En skolebuss full av unger kjører i fjellveggen og velter på sida inne i Svinviktunnelen og begynner å brenne. Alarmen går. Brannvesen, ambulanse og politi rykker ut. 110 sentralen følger redningsoperasjonen på samband, det samme vegtrafikksentralen. Trolig er det brannvesenet som er først på stedet. De rykker inn i tunnelen for å få et overblikk over brann og skadeomfang. Mange er skadde, en er fastklemt i bussen. Ungene er spredd litt utover i tunnelen. Ambulansepersonell kommer til og ser til de skadde. Redningshelikopter og ambulansehelikopter kommer fram. Skadde fraktes til sykehus.

– Vi må regne med det er døde i denne ulykken, sier leder for alarmsentralen i Ålesund, Åge Henriksen.

Sammen med brannmannskaper, ambulansepersonell, politi og Statens vegvesen står han rundt et situasjonsbord i lokalene til brannvesenet i Surnadal. På situasjonsbordet er det et kart over Svinviktunnelen der bilder på mennesker, redningsbiler og buss er inne i tunnelen. Helikopteret står på utsida ett på Svinviksida og ett på Todalssida. Personell fra brannvesenet har kontroll ved begge innganger. Når politiet kommer til stede overtar de skadestedsledelsen. Lederne for nødetatene i kommunen danner ett KO.

– Det er viktig å få kontroll med og stengt gammelvegen rundt tunnelen slik at vi har kontroll på at skadde ikke går ut på den ene enden og får skyss av noen til den andre, sier lensmann Olav Halse.

Prioriteten for alle etatene på stedet er å sikre menneskeliv. Få oversikt over de skadde slik at de får den rette behandlingen og at de som trenger det blir sendt til sykehus. Det er også viktig å få registrert navn på alle som kommer ut av tunnelen og blir sendt til sykehus, både for å kunne varsle pårørende og sykehus.

– Om ikke vi er kommet til stedet må brann eller ambulanse registrere, sier Halse.

- Meld rykk ut

Alarmsentralen er opptatt av at brannvesenet når de rykker ut til skadestedet trykker på rykker ut på sitt samband med sentralen. Ellers vil ikke sentralen kunne følge bilene å vite om og når bilene er framme på åstedet. Likeledes når alt er over og brannmannskapene kommer inn at de trykker ledig inne eller ute.

– Får vi en melding om en brann i Surnadal og ikke ser om bilene er blitt ledige eller ikke kan det skje alvorlige ting som ikke hadde trengt å skje, sier Henriksen.

Tid til å tenke

Ole Pedro Myklebosta fra Statens vegvesen leder mannskapene gjennom øvelsen og tar den fra steg til steg. Han stiller spørsmål om hva som skjer ved hvert steg og redningstjenesten svarer etter tur. Tunnelen kommer til å være stengt mange timer som følge av operasjon og etterforskning.

– Sanitetsforeningen fra Todalen kommer med bakkels, forteller brannvernleder Håvard Stensønes.

– Frivillige organisasjoner som bidrar i operasjonen og med mat og drikke er et viktig element ved slike hendelser, sier rådgiver og øvingsansvarlig Arnfinn Løvik fra Statens vegvesen.

Etter hvert er redningsoperasjonen over og tradisjonen tro møtes redningsmannskapene på brannstasjonen i Surnadal for brief.

– En teoriøvelse inne gir tid til å stoppe opp å spørre hvorfor og fortelle hvordan, hva som skjer og hvem som gjør hva, sier Løvik.