Mange Telenor-abonnenter på Halsanaustan har elendig mobildekning, deriblant ti bedrifter ved Megarden Næringspark, tett ved E39. Men for Telenor er ikke dette et prioritert område for utbedring.

I lang tid har daglig leder ved Megarden planteskole og Megarden Næringspark, Tore Dønheim, og alle andre Telenor-abonnenter i de 10 bedriftene som har sine lokaler her, klaget på elendig mobildekning. Dekningstrøbbelet gjelder ellers hele den delen av Halsanaustan/Vullumstranda som ligger i en dødsone «i skyggen av» senderen i Betna.

De har klaget både til kommune og Telenor, men Telenor på sin side anser ikke området på Halsanaustan som et prioritert område og har foreløpig ingen snarlige planer om utbedring.

Lokalutvalgene for kretsene Løvik og Halsa kontaktet kommunen og la fram problemet i vinter, hvorpå kommunen opprettet dialog med Telenor og la fram et forslag til teknisk løsning for å bedre forholdene.

Krever 800 000 kroner

Ifølge et brev fra kommunen til lokalutvalgene varslet Telenor om at de denne høsten vil foreta en nøyere beregning av hvilke tiltak som må til, men at området ikke er prioritert i inneværende planer og budsjett.

Videre gir Telenor signal om at en eventuell styrking av mobilnettet her forutsetter betydelige anleggsbidrag, foreløpig stipulert til 800 000 kroner, fra andre aktører og/eller kommunen.

– Når Halsa kommune legger til alt rette for at Telenor skal kunne utbedre dekningsforholdene her, er det uakseptabelt at de i tillegg krever så mye som 800 000 kroner av kommunen eller andre for å gjøre denne jobben. Er denne situasjonen virkelig noe som Telenor vil være bekjent av? Det er gründer og daglig leder i firmaet GK Røe AS, Gunnar Kåre Røe som stiller spørsmålet.

Røe er ikke direkte misfornøyd med Telenor generelt, men mener det er uakseptabelt med den dårlige dekningen de har i kontorlokalene i dag. Dette går naturlig nok utover kundeoppfølging blant annet, og det blir vanskelig å drive en bedrift under slike forhold. At samtalene blir brutt er snarere regelen enn unntaket.

– Vi må stille oss på spesielle steder i bygget for å snakke i telefonen, og slik kan vi ikke ha det lenger, fastslår Røe.

– Helt håpløst

Et høyst aktuelt alternativ er å bytte leverandør.

– Jeg reiser mye rundt i Midt-Norge, og både Telenor og Netcom har god dekning langs hovedvegene, men Telenor er hakket bedre enn Netcom ute i periferien. Derfor har vi ikke har byttet enda, sier Røe. Men han legger til at dersom ikke Telenor utbedrer dekningen på Halsa, har de ingen andre valg enn å bytte.

– Dersom det ikke skal gå an å føre en samtale i mobiltelefon 150 meter fra E39, da er prioriteringen til Telenor helt feil, spesielt ettersom kommunen legger alt til rette for utbedring, mener han.

Dønheim på sin side har nesten bestemt seg for å bytte leverandør.

– Dette går ikke an lenger, så jeg driver og sjekker litt rundt nå, forteller han.

Slik det er nå må han sitte- eller stå borte ved vinduet i en krok på kontoret i andre etasje når han skal snakke i telefonen. Likevel blir samtalene til stadighet brutt.

– Her om dagen ringte jeg en bedrift, men da jeg endelig hadde tastet inn ditt og datt og ble satt over til en kundeveileder ble det brutt. Da jeg prøvde igjen og gjentok den samme tasteprosedyren, endte jeg opp hos en ny kundeveileder før jeg ble brutt igjen og måtte ringe en tredje gang! Dette er helt håpløst og burde vært veldig unødvendig i 2014, sier Dønheim.

Det er også installert alarm ved byggene, og med dårlig dekning risikerer Dønheim å ikke få beskjed på sms dersom alarmen går, sjøl om det som oftest er nok dekning til å sende sms.

Arrogant holdning

Dønheim og Røe mener dekningsforholdene har forverret seg med tida, spesielt at det er så variabelt og uforutsigbart.

– Det er helt «på kanten» hele tida, men det verste er at det varierer så veldig. Vi blir brutt gang på gang, og av og til er det helt umulig. Når vi aldri vet om vi kommer igjennom eller ikke blir det vanskelig med kundeoppfølging, fastslår de.

De mener Telenor viser en arrogant holdning når teleoperatøren sier at dette ikke er prioritert område i brevet til kommunen.

– Halsa kommune har ikke budsjett som tar høyde for støtte til styrking av telenettet, men har bevilget støtte til utvikling av fiberbasert bredbånd i samarbeid med Svorka Aksess og med tilskudd fra staten, sier ordfører Ola Rognskog i svarbrevet til lokalutvalgene. Videre sier han at kommunen vil følge opp initiativet til lokalutvalene Løvik og Halsa kretser videre, også når det gjelder eventuelt kommunalt anleggsbidrag som en del av en helhetlig budsjettprosess.