Nesten alle trafikantene på ferga Molde/Vestnes har opplevd farlige situasjoner på grunn av manglende refleksbruk. 85 prosent av de spurte mener også det bør være påbudt med refleks under dårlige lysforhold. Likevel glemmer mange å bruke refleks selv.

Nasjonal Refleksdag

I dag arrangeres den nasjonale Refleksdagen for 9. gang. Det markeres av Trygg Trafikk med arrangementer over hele landet, og er en påminnelse om at det er på høy tid å finne frem refleksen.

Lokal undersøkelse:

Sammen med Fjord1 har Trygg Trafikk Møre og Romsdal gjennomført en spørreundersøkelse blant 50 menn og 49 kvinner på 4 fergeavganger mellom Molde og Vestnes. Undersøkelsen viste at:

1.     Nesten alle menn (85%) og de fleste kvinner (70%) i undersøkelsen på ferga oppgir at de har opplevd farlige situasjoner som kunne vært unngått dersom refleks hadde blitt brukt. (Tilsvarende tall fra Ipsos/MMI: 72 % svarer at de har opplevd å nesten kjøre på en fotgjenger du ikke kunne se i mørket)

2.     Aller viktigste grunnen til at folk ikke bruker refleks er at de glemmer det (ca 72% /60%). Noen sier de har mistet refleksen (10%), og noen menn mener det er unødvendig (ca 10%)

3.     De aller fleste menn og kvinner mener derimot det bør være påbudt med refleks når det er dårlige lysforhold (78% / 88%)

4.     Nesten all melder at det er lett å få tak i refleks (88%/80%)

5.     De fleste (70%/90%) oppgir at de bruker refleks vanligvis, oftest eller alltid. (Dette stemmer ikke helt med bruksprosenten vi finner ved tellinger i mørket der bare ca 30 % bruker refleks, og er vel mer et uttrykk for hvordan man ønsker å opptre, enn for hva man faktisk gjør.)

6.     Derimot er det færre som oppgir å bruke refleks når det bare er dårlig lys og/eller ikke helt mørkt (skumring, gatelys, bygater, halvmørkt) 50% av menn og 28% av kvinner sier de sjelden eller aldri bruker refleks under slike forhold.

- At så mange har opplevd farlige situasjoner sier litt om hvor risikabelt det kan være å gå uten refleks i mørket, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Møre og Romsdal, Erik Hartmann