May Iren Dønheim Hovde eier og driver Rasteplassen på Liabøen, og fra 1. juli i år tok hun også over driften ved Bøfjorden Samvirkelag. Sommeren er høgsesong ved Rasteplassen, så hun startet med faste dager ved butikken her i Bøfjorden først i september.

– Fra juli til september var det «Tøtte» (Ellen Iren Snekvik) og de som har vært her før som holdt hjulene i gang her, så det er jeg glad for, sier May Iren, eller «Mayse», som hun kalles i det daglige.

Bakgrunnen for overtakelsen var at hun og mannen planla hyttebygging i Bøfjorden, noe som utviklet seg til å bli husplaner i stedet.

– Men jeg ville ikke bosette meg i ei bygd uten butikk, så da de skulle ha ny driver her så tenkte jeg at da kan jeg like gjerne drive butikken sjøl, forteller hun.

Som tenkt, så gjort, og nå er det nye huset under oppføring på Bøgeilen på Bølandet.

Har god hjelp

Gjennom Rasteplassen kan hun mye om driften fra før, men med tanke på butikken her innrømmer hun likevel at det blir en del «learning by doing».

– Men Tøtte, som alltid har vært her, hun har god kjennskap til alt inne i butikken og ikke minst folket og vanene. Det er viktig for meg at hun fortsetter, det har gjort alt enklere for meg også, sier hun.

Mayse skal veksle mellom å være ved Rasteplassen og «bua» her. I tillegg har Tøtte en 50 prosent stilling ved butikken, samt at de leier inn ekstrahjelp i travle perioder, som sommeren.

Onsdag kveld ble bygdefolket invitert til dugnad, for å rydde og få oversikt over alt på lageret.

– Der er det litt av hvert, og mange etterlyser varer som sto i en reol inne i butikken tidligere, men som nå har havnet på lageret. Småtterier som diverse jernvarer og liknende, forklarer Mayse.

Nytt drivstoffanlegg

Sjøl om det finnes en viss handelslekkasje her som andre steder, er det naturligvis likevel storparten som verdsetter nærbutikken sin høgt. I en spørreundersøkelse utsendt til alle i bygda svarte over 80 prosent at butikken er meget viktig. Svarene fra undersøkelsen danner utgangspunktet for den videre driften.

Mange av kundene er innom og handler mens Driva er på besøk. Og sjøl om fåtallet er lystne på å avbildes i avisa, understreker de likevel at butikken her er veldig viktig for dem. Nå er dessuten et helt nytt drivstoffanlegg på plass, og seinest sist fredag ble dette oppkoplet mot bankterminal.

– Nå kan også båter legge til nede ved kaia og tanke opp, så nå kan folk fylle både bensin, farget- og blank diesel her, enten det er til bil, traktor, båt eller hva det enn måtte være. Det er vi litt stolte av da, sier Mayse.

En av kundene, Morgan Bøe, er i alle fall helt sikker i sin sak:

– Dette er det desidert beste som noen gang har skjedd i Bøfjorden!

Deltar i kampanje

Første lørdagen i november skal det nye drivstoffanlegget feires. Dette i forbindelse med at butikken deltar i Merkur-programmets «Handle lokalt-kampanje» denne dagen, som blant annet skal fokusere på viktigheten av å velge nærbutikken.

– Da byr vi på kaffe og bakels, deler ut «oppskrift på ei levende bygd» og skal ellers ha diverse gode tilbud i butikken. Til drivstoffanlegget har vi fått solid støtte fra Merkur, så uten Merkurprogrammet hadde vi aldri fått realisert dette, forteller den travle butikkdriveren.

Merkur-programmet eies av Kommunal- og moderniseringsdepartementet, og er et utviklingsprogram for butikker i distrikts-Norge. Målet er å sikre folk i distriktene tilgang til en nærbutikk og bokhandel av god kvalitet. Merkur arbeider for tilleggstjenester for butikkene, som øker lønnsomheten og gir alle i lokalsamfunnet bedre tjenester.

– Merkur støtter distriktsbutikkene, så da er det viktig at vi også er med og deltar i de kampanjene Merkur kjører, fastslår Mayse.

Har mange planer

Mayse registrerer mye positivitet i Bøfjorden for tida, som at mange unge bygger hus og flytter tilbake hit. Hun har derfor god tro på framtidsutsiktene til butikken, og mener at kundeundersøkelsen gir en god pekepinn på hva de må jobbe med videre.

– Butikken er viktig for folk i Bøfjorden og omegn, så vi satser for fullt framover og har god tru på dette, smiler hun.

At innbyggerne er enige om at bygda trenger denne nærbutikken synes hun er et godt utgangspunkt.

– Nå jobber vi med å skifte til en annen kjede enn Coop, tror det er akkurat det som må til her. Vi ser potensialet og har en del framtidsplaner, sier hun.

Hun avslutter med å understreke at de setter stor pris på alle de trofaste kundene sine, men at de naturligvis ønsker nye kunder også velkomne.