Fjord 1 kan glede seg over trafikkøkning på alle ferjesamband på Nordmøre i 2014. Driftsstansen på sambandet Arasvika – Hennset før helga skapte imidlertid litt hodebry for selskapet.

Ved driftsstans på ferjeruta er det i anbudskrava for Nordmørspakken krav om reserveferje innen 24 timer. Likevel ble det ikke innsatt reserveferje da «MF Driva», som trafikkerer Arasvika – Hennset, sto stille onsdag, torsdag, og delvis fredag.

– Vi fikk lekkasje på en oljekjøler og skulle få tilsendt deler fra Tyskland. Vi ble forespeilet et tidsperspektiv der det ville tatt like lang tid å sette inn reserveferje som å vente på delene. Men delene kom ikke som avtalt og det ble derfor et altfor langt opphold, dessverre, forklarer operativ leder for region 1 Flakk/Nordmøre, Karstein Holm i Fjord 1.

Trafikken kom i gang fredag morgen, men utpå ettermiddagen ble sambandet på nytt stengt i fire timer. Og etter kun en times drift ble ferja på ny innstilt, denne gangen for resten av dagen.

– Vi har tatt lærdom av dette og har nå bestilt flere deler for å ha på lager i tilfelle noe skjer igjen, sier Holm.

Halsa-Kanestraum øker mest

Ferjesambanda på Nordmøre hadde alle en økning i 2014. På sambandet Arasvika – Hennset ble totalt 29 073 passasjerer og 35 931 kjøretøy fraktet over i fjor. Omregnet i personbilenheter (PBE) gir dette 51 769, en økning fra året før på 1,8 prosent.

Sambandet Kvanne – Rykkjem kan vise til en oppgang på 4,1 prosent regnet i PBE, mens Halsa–Kanestraum hadde en økning på hele 8,8 prosent.

– Passasjertallet på sambandet Kvanne – Rykkjem i 2014 er 135 000 og totalt antall kjøretøy 162 290. Omregnet i PBE blir dette 249 805, noe som også betyr en ganske stor andel av større kjøretøy, forteller Holm.

På sambandet Halsa – Kanestraum er det også fortsatt gode tider for Fjord 1, med en økning på 9, 2 prosent i antall passasjerer (395 865).

– Antall kjøretøy her var 405 331, noe som omregnet i PBE gir 746 604 og en økning på 8,8 prosent i 2014, sammenliknet med året før, opplyser Holm. Halsafjordsambandet er blant landets 20 mest trafikkerte strekninger, og sambandet ble styrket med en ekstra ferje fra juli til oktober i fjor. Ordningen med tre ferjer blir permanent fra 1. mai i år.

Stor næringsaktivitet

Nordmørspakken, med sambandene Halsa – Kanestrøm, Seivika – Tømmervågen, Arasvika – Hennset, Kvanne – Rykkjem og Sandvika – Edøy, hadde totalt en økning på 6,6 prosent i 2014, regnet i PBE.

Totalt fraktet ferjene 962 982 kjøretøy i løpet av året, noe som blir 1 549 878 PBE. Det totale antall passasjerer var 874 473, en økning på 5,7 prosent.

Holm er godt fornøyd med tallenes tale, og minner om at økningen på alle ferjesamband også vitner om stor næringsaktivitet i regionen.

– Oppgang på alle samband er veldig bra, og ikke bare for Fjord 1. Økt ferjetrafikk betyr økt virksomhet i samfunnet rundt oss også.

Han har ikke spekulert så mye på nøyaktig årsak, men tror trafikkøkningen blant annet har sammenheng med et rimelig aktivt år i oljerelatert virksomhet, og at det generelt er mye næringsaktivitet i Kristiansund for tida.

– Det er mye transport mellom byene, så det er nok byene som er selve lokomotivene her, spesielt for strekninga Halsa–Kanestrøm, sier Holm.