Mediebedriftenes Landsforening presenterte tirsdag fjorårets opplagstall og lesertall. Tallene viser at over 30 prosent av totalopplaget i norske aviser nå er digitalt. Digitalt opplag omfatter rene digitale abonnement og abonnement som gir digital tilgang i tillegg til papiravisen. 54 prosent av medienes nettbesøk kommer fra mobil og nettbrett.

Redaktør Sigmund Tjelle sier papiropplaget til Driva gikk ned med 155 i  fjor. Bekreftet papiropplag er på 3537. Det samlete lesertallet på nett og papir holder seg likevel stabilt med 15000 lesere hver avisdag.

- Nedgangen i papiropplaget er omtrent lik den andre fådagersaviser opplever. Leservanene endrer seg, og stadig flere følger oss på driva.no. Vi hadde en spesiell sterk vekst på mobil i fjor. En utvikling som ser ut til å fortsette i år, sier Tjelle.

Styreleder Didrik Munch i MBL viste under presentasjonen av tallene til at digitalandelen er størst for de store avisene og for dagsaviser i de store byene, men også lokalaviser har en relativt høy andel digitalsalg. Opplags- og lesertallene for 2014 viser at overgangen fra papirbaserte- til digitale forretningsmodeller er godt i gang. Samtidig fortsetter lesertallene for papiraviser å falle.

-I tråd med at mediehusene har endret sine forretningsmodeller for salg av redaksjonelt innhold, har reglene for telling av opplag også endret seg. Vi er derfor på et statistisk nullpunkt, der opplagstallene for 2014 ikke kan sammenlignes med tidligere tall. De nye opplagstallene gir en god indikasjon på at publikum er villig til å betale for redaksjonelt innhold også på digitale plattformer, sier Didrik Munch.

Les den digitale årsrapporten til Driva her:http://redaksjonellaarsrapport2014.