For Ford-entusiast Morten Betten i Halsa finnes det kun ett bilmerke. Sjøl har han tre registrerte biler; en 72-modell Ford Taunus, en 86-modell Ford Sierra og en 2014-modell Ford Kuga.

Bilinteressen startet allerede i ung alder, og med få unntak har det kun vært Ford i alle år for Morten Betten. Ford-entusiasten nevner dog et par unntak.

– Jeg har vært innom Opel og Volkswagen også, hadde en Omega og en Passat, men dette var virkelig mandagsbiler. Gikk tilbake til Ford, det er det som er bilen med sjel!

Nå har han en nær strøken og original 72-modell Taunus 1600 GXL sedan og en like strøken 86-modell Sierra 2,0 IS coupe. Taunusen er opprinnelig fra Østfold, men Morten kjøpte den av en fyr fra Hegra.

– Bilen har en original 1600 GT-motor med dobbel Weber-forgasser og 88 hestekrefter. Denne har vel gått 206 000 kilometer nå. forteller han.

Sierraen har gått i Østerdalen og har ikke rullet mer enn 90 000 kilometer. Med unntak av felgene er også denne helt original, med GT-ratt, tåkelys i frontspoileren, hvite trekk på nakkestøttene, fem gir og 115 hestekrefter under huven. Denne kjøpte Morten usett.

– Den er lettkjørt og kommer raskt opp i turtall og fart, 115 hestekrefter var ganske mye den gangen disse bilene kom. Golf var den mest solgte bilen på 80-tallet, men Sierra var en god nummer to. Bare i 1986 ble det solgt 12 000, forteller han.

Stiger i verdi

Sjøl om han har en årsgammel Ford Kuga 4WD til hverdagsbil, er det likevel Taunusen og Sierraen som er grombilene. Han regner med at begge vil stige litt i verdi framover.

– Slik de er nå hadde jeg nok i alle fall ikke solgt dem for under 75 000 kroner, fastslår han.

Taunusen er helt original, både ut- og innvendig. Den har til og med den originale midtkonsollen der både oljetrykkmåler, amperemeter, med mer er innfelt.

– «Mustang look alike» måtte det være, de var litt USA-inspirerte disse bilene. Taunus var for øvrig den mest solgte bilen på 70-tallet. Hvis man ser 140- og 240-serien til Volvo under ett, så solgte nok Volvo mer totalt, men Taunusen var i alle fall en toppselger gjennom hele 70-tallet. Det er kulturhistorie dette, sier han andektig, med et kjærlig blikk på den flotte veteranbilen.

Sans for sterke farger

Taunusen kom i flere utgaver og med ulike motorstørrelser.

– De ble levert både som 2- og 4-dørs sedan, 2-dørs coupe og stasjonsvogn. De kom både med 1300- og 1600-motor, 4- og 6 sylinders 2-litersmotorer, samt 2,3-liters V6-motor.

Den som Morten har er lakkert om igjen en gang, men naturligvis i originalfargen; maisgul.

– Jeg har sansen for litt sterke farger på slike gamle biler, det er typisk for tidlig 70-tall. Bilene skulle være slik den gangen.

I likhet med Taunusen kom også Sierraen med ulike motorstørrelser; fra 1,6 til 2,9 liter –, og i ulike utgaver, som coupe, sedan og stasjonsvogn.

Opp gjennom åra har Morten vært eiermann av fire Taunuser og fire stk. Sierra. Han har dessuten en uregistrert 82-modell Ford Taunus 2, 0 Bravo stående på låven heime, en bil som foreløpig har en litt uviss framtid. Uansett er den et godt utgangspunkt for å få til en svært flott bil, da den er rustfri og har strøkent interiør, og dessuten svært lav kilometerstand. Eneste feilen med denne er at klarlakken har flasset litt av her og der.

Tid for vårpuss

Sammen med mange likesinnete deltar Betten på flere treff i løpet av sommerhalvåret, både Taunus-treff og andre. Han er medlem i Ford Taunusklubben Norge, som er for alle Taunuser fra 1970–1982.

– Ford Cortina som kom samtidig også er inkludert, dette er den engelske utgaven av Taunus, forklarer han.

De siste åra har Taunustreffet vært arrangert på Hunderfossen ved Lillehammer, og årets treff blir andre helga i juni.

– Taunusklubben har et par hundre medlemmer, og vanligvis deltar et trettitalls biler på disse treffene, forteller han.

Sierraen derimot, den blir med Morten på Trønder-Ford-treffet, der det er atskillig større oppslutning. Her tas nemlig alle Fordmodeller med, fra de tidligste T-Forder- til de aller nyeste Ford-modellene.

– Der deltar et par hundre biler fra hele Midt-Norge, og her er det virkelig bare ford som teller. For den første samlebandsbilen var jo som kjent en Ford, så alle andre biler er egentlig bare kopier, smiler Betten.

Nå er det tid for vårpuss, med vask, stell og alt som hører med, etter at bilene har stått på låven gjennom vinteren. Det er kun i sommerhalvåret de er i bruk. Om vinteren går de litt i dvale, da tar han ut batteriene fram til våren og en ny sesong kommer.

– Tror i alle fall de har det bra på låven, her er det både tørt, luftig og godt å være bil, fastslår den blidspente Ford-entusiasten.