Vårsangfesten 1. mai i Bøfjorden har vært et årviss innslag i mange år. Arrangementet er det beste beviset på at levende sang er en viktig kultur- og helsefaktor.   Allsang er derfor en hovedingrediens – supplert med korsang, solister og instrumental musikk.

Hovedaktør og arrangøren var Åsskard Kyrkjekor, i år som ofte før i samsang med Todalskoret. I år kunne de også selge sin ferske slager-CD «Melodiminne» (innspilt i høst) under Vårsangfesten. Gruppa/salongorkesteret «Hjemmelaget» spilte tango, slagermusikk, latin-rytmer; som var ledet av trekkspill. Peder Hønsvik) deltok i år som alltid. De siste par årene har operastudent Sigrid Vetleseter Bøe med kollegaer gjort «opera-perler» til en fast og populær del av programmet.

Her er er et utdrag av programmet som begeistret de  rundt 170 tilhørerne:

Åpning med Hjemmelaget:  «On the Sunny Side of the Street» (en kjent evergreen)

Allsang: «Minnenes melodi» - tittelsporet på CD’en . (Kor/orkester/forsamling)

Kor/Slageravdeling Menuett i mai Kor, piano

Nordlandsnetter Kor, piano + Peder Hønsvik på trekkspill.

Møllerens Iren Kor, piano + Peder Høsnvik på trekkspill.

Innimellom var det «ønskekonsert» med allsanger – der publikum velger fra det utdelte arket.

Hjemmelaget spilte i løpet av konserten flere avdelinger med salongmusikk – «Fjällbruden», «Satin Doll», «Tangokavaljeren» etc . Populært og stemningsskapende. Fire medlemmer av gruppa, som i alt er på 10 musikere, var med i Bøfjorden: Michaela Misov Jordet (fiolin), Peder Hønsvik (trekkspill), Espen Wilhelmsen (gitar), Roger Jenssen (bass).

Innimellom ble det framført operaperler. Maria Moen Nohr (mezzosopran, masterstudent ved Konservatoriet i Trondheim, Sigrid Vetleseter Bøe- sopran, Operahögskolan Stockholm, Erik Rosenius (bass, Operahögskolan i heimbyen Stockholm) og Hedda Hansen Berg (piano; bor nå på Kvanne – ivaretok klaverarranement av krevende orkestersatser til operautdragene). Sangerne framførte, hver for seg og sammen, scener , duetter og arier fra kjente operaer pluss andre solosanger og viser.

Maria Nohr sang den forføreriske «Habanera» fra Carmen av Georges Bizet – vandret rundt  med flørting til herrene blant publikum i salen ... Hun sang også Halfdan Sivertsens gripende vise om sjømannsenka «Lovise Lind»

Sigrid Vetleseter Bøe sang som den styrtrike, flotte Hanna Glawari , «Vilja-Sangen» fra Den glade enke av Franz Lehar – og involverte publikum i refrengene. Som vann-nymfen Rusalka i Dvoraks opera («Rusalka») tolket hun en av operalitteraturens perler – «Rusalkas sang til månen» (på originalspråket tsjekkisk).

Erik Rosenius imponerte også med sin  bassrøst som fylte grendahuset med imponerende velklang.)

Visa «Nu är det gott att leva» av Olle Adolphsson

«Tonerna» av Sjöberg – en av landsmann Jussi Björlings store favoritter

Som den elskovssyke Papageno i Mozarts Tryllefløyten (sangen «Ein Mädchen oder Weibchen») fridde han til den ene etter den andre – og endelig til Inger Lise Heggem, som satte stor pris på tilbudet .

I duetter og ensemble-scener fra Mozart-operaene «Don Giovanni» og «Cosi fan tutte» spilte de tre sangerne ut alle sine ferdigheter – både vokalt og scenisk, med å bevege seg rundt i hele salen og «fri til publikum» (sette seg på fanget til overraskede tilhørere, etc). Den tydelige begeistringen, applausen og kommentarene fra publikum tyder på at «opera» ble gjort folkelig og avkledd «finkultur-stemplet» på denne måten. Ryktene fra fjorårets liknende program - med Maria Nohr og Sigrid V etleseter Bø - må ha gjort sitt til at huset var overfylt denne dagen. 170 frammøtte – i ei bygd med under 300 innbyggere.

Og Rossinis «Katteduett» ble unektelig et høydepunkt – denne gang utvidet til «Katte-tersett» i og med at en tredje katt blandet seg inn blant de to opprinnelige – og artistene improviserte en aldeles vill versjon av stykket ...

Inntektene under arrangementet er svært viktig for drift og arrangment av større konserter på huset gjennom året.