Ved dagligvarebutikken på Vågland har det vært hektisk aktivitet den siste tida, med omplassering av varer og litt forskjellig. Coop Marked omprofilerer seg nemlig, og skal nå bli til Coop Prix.

Nå står bare skilting og litt generell finpuss igjen før butikken er klar til nyåpning.

– Det er litt rotete her akkurat nå, men det skal snart bli bedre. Skilt og sånt venter vi med til siste kvelden, altså onsdag, så fra og med torsdag er dette en Prix-butikk, forteller butikksjef Randi Sætervik.

20. juni 2013 åpnet den store, nye butikken endelig dørene, etter at det gamle butikkbygget ble flammenes rov i januar året før. Og siden har driften hatt veldig en positiv utvikling, ifølge butikksjefen.

– Vi har en omsetning som i alle fall er like god som før brannen og vi har hatt et resultat som er bedre enn noen gang tidligere, forteller hun.

Kamp om kundene

At butikken nå skal bli til Coop Prix er et strategisk grep i kampen om kundene.

– Kampen om lave priser og kampen om kundene spisser seg til, det er om å gjøre å vinne kundenes gunst. Prix har vesentlig lavere priser, så vi har store forhåpninger om å øke omsetningen ved omleggingen, sier driftssjef i Coop Orkla Møre, Olav Jermstad.

Ved å ha en god butikk med godt vareutvalg og lave priser slipper kundene å kjøre til nabokommuner og byer. Butikksjefen ville ha Prix-profilen allerede da nybutikken sto ferdig, men omsetningen var da ikke tilstrekkelig.

– Pris og profil har med størrelse å gjøre. Prisene virker jo direkte inn på fortjenesten, så man må opp i omsetning for å ha lavere priser. Da nybutikken åpnet var omsetningsgrensa for å kunne bli Prix-butikk på 30 millioner kroner, men dette er endret litt siden den gang, forteller Jermstad.

Nyttig nyinvestering

En annen nyhet er at det er investert rundt en halv million kroner på elektroniske «labels», eller prislapper/hylleetiketter. Det vil si at man slipper å prise varene manuelt, da dette er datastyrt og kan oppdateres fortløpende.

– Dette gjør at de ansatte sparer mye tid og at kundene kan være helt trygge på at det er riktig pris som slås inn i kassa, forklarer driftssjefen.

Ellers blir vareutvalget minst like godt som tidligere, ifølge de to.

– Det blir vel også litt mer rettet mot yngre kunder kanskje, med litt mer varmmat og sånt, mener Jermstad.

Trofaste kunder

Lokalbefolkningen er for en stor del trofaste mot nærbutikken sin, ifølge Sætervik, og hyttefolket i kommunen utgjør også en viktig del av kundegrunnlaget.

– Coop Orkla Møre har veldig mange butikker i distriktene og utkantene, og dette er et generelt trekk vi ser overalt, at hyttekundene i mye større grad har blitt mer trofaste mot nærbutikken der de har hytter, forteller Jermstad.

Torsdag formiddag i neste uke ønsker de i alle fall alle velkomne til høgtidelig åpning av Coop Prix på Vågland. Og nå som sist, er det ordfører Ola Rognskog som får æren av å foreta nyåpningen.

– Da blir det naturligvis både kaffe og bløtkake å få, for dette skal feires med brask og bram, smiler butikksjefen.