Transporttreffet i regi av Interesseforeningen for transportnæringa i Surnadal samlet fullt hus i Svorkasalen i Surnadal kulturhus på lørdag.

Surnadal Billag Mørelinjen var tema for treffet, og interessen var tydeligvis stor både blant aktive og pensjonerte transportfolk - såvel kontorister som verkstedfolk og sjåfører. Her måtte det settes inn ekstra stoler for å få plass til alle, noe arrangørene var særdeles godt fornøyd med.

Sverre Kjølstad har satt en grundig oversikt over historien til Surnadal billag og Mørelinjen på papiret, men overlot til transportsjef Jarle Røkkum å presentere historien.

Den første automobilen kom til Surnadal i 1909. Hans Hyldbakk skrev i en alder av 11 år at ein storkar frå Oslo Lysverker hadde køyrt gjennom bygda i ein køyredoning utan hest.

Allerede tre år etter - i 1912 ble det første rutebilselskapet starta.

Selskapet fikk konkurranse i 1920, men etter press ble de to selskapene slått sammen, og fikk navnet Surnadal Billag.

Billaget inngikk samarbeid med to andre selskap, deriblant Angvik Auto, i 1935 om å stifte Mørelinjen som skulle frakte passasjerer mellom Ålesund og Trondheim.

Turen fra Ålesund til Trondheim tok 12 timer og 15 minutter på denne tida - en skikkelig dagsreise.

Ruta ble populær og konkurrerte med Hurtigruta som brukte noe lenger tid på turen - men som var litt rimeligere enn bussen.

1942 var den verste kuldevinteren i manns minne, og Stangvikfjorden frøs til. Ferje måtte innstilles, noe som betydde at Mørelinjen måtte legge om ruta over Halsa - Kanestraum et par måneder av den strengeste vinteren.

Krigen medførte også andre utfordringer. Tyskerne nektet Mørelinjen adgang til bussterminalen i Trondheim grunnet at de sjøl trenge kapasiteten, og man måtte finne andre løsninger.

Forhandlinger om å kjøpe en eiendom i Schultz gate strandet på at eieren ikke ville selge til Mørelinjen.

Ingebrigt I Grimsmo tok saken i egne hender, dro til Trondheim og kjøpte eiendommen - dro heim til Surnadal og solgte videre til Mørelinjen for samme sum han sjøl hadde kjøpt den for.

Sterke og handlekraftige personligheter har helt klart bidratt til å opprettholde driften for billaget og Mørelinjen.

Surnadal billag kjøpte opp den delen av Angvik Auto som omfattet Mørelinjen med materiell og alt i 1974.

I 1976 ble Surnadal billag sammenslått med Rindal kommunale Auto. Selskapet het bare Mørelinjen i to år etter det.

I 1987 kom Nor-Way Bussekspress på banen og Mørelinjen gikk inn i selskapet. Ruta mellom Trondheim og Ålesund skulle fortsatt hete Mørelinjen.

Fredag 13. mars i 1992 fikk vi en forrykende snøstorm der hele bilkøen - deriblant en buss fra Mørelinjen - snødde inne på Rindalsskogen.

Røkkum trekker fram innsatsen til Arnfinn Sæthervik som måtte tåle mye ekstra kjøring på grunn av dette. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene var ikke oppfunnet ennå den gangen.

- Jeg har i hvert fall aldri noen gang kjørt så langt uten å se vegen, kommenterte Sæthervik sjøl.

I 1994 stilte Mørelinjen busser og sjåfører til rådighet for OL på Lillehammer - noe som førte til frakt av tusenvis av passasjerer og penger i kassa for selskapet.

Flere selskap var innom som eiere i den tida - blant annet HOB. HOB Møre solgte til Nettbuss i 2002. Nettbuss Møre ble navnet, men ruta skulle fortsatt hete Mørelinjen.

Fra 1. mai i fjor gikk Nettbuss ut av samarbeidet med NorWay Bussekspress. Det ble en kamp for fortsatt å beholde navnet Mørelinjen - en kamp de lokale tapte og ruta skiftet navn til Nettbuss Express etter å ha hett Mørelinjen siden 1935.

Nå kan det imidlertid se ut til at vi i hvert fall får tilbake Mørelinjen-navnet oppe i destinasjonsfeltet.

Røkkum kom også inn på nattruta med soveplasser som ble opprettet i 1948. Dette tilbudet ble så populært at man fant å måtte ansette bussvertinner på dagtid.

Nattbussen holdt det gående til først på 70-tallet, noe som viste at det må ha vært et populært tilbud.

Bussvertinnene var også populære, og vi fikk vel et lite innblikk i hvorfor da tre av dem,  Gurå Strand Stenberg, Ingrid Fiske og Olaug Sandshavn, møtte opp på treffet og fortalte morsomme historier fra ei artig tid.

Det er vel ikke å overdrive at de stjal showet, og unge og voksne transportarbeidere lo så tårene trillet.

Interesseforeningen har fått ordnet en plakett dekorert med bilder fra Surnadal billags historie. Tre lojale medarbeidere gjennom mange år - Anders Sæter (verksted), Odd Enge (kontor) og Sverre Kjølstad (sjåfør) ble ropt opp for å ta imot plaketten på vegne av alle som har jobbet i Mørelinjen og i dag jobber i Nettbuss.

Plaketten skal henge i sjåførrommet på bussterminalen til glede for alle som kommer innom.