Den butikken som merker mest omsetningsøkning i 2016 er nok Coop Extra. Butikken var stengt deler av fjoråret for å forberede overgangen fra Mega til Extra. Butikken åpnet i ny drakt i juni i fjor og i juni i år fikk butikken ny sjef. En gammel Remakjøpmann, Kjell Inge Brendehaug fra Sunndal, overtok etter Irene Haugen. Og Brendehaug kan fortelle om en bra utvikling og et bra år i år og har som målsetting å passere 80 millioner kroner i omsetning i 2017. Gjør han det vil han være på linje med Rema 1000 som i år omsetter for 80 millioner kroner.

– Vi har hatt en bratt vekstkurve i flere år som i år flater ut på 80 millioner kroner, men vi er godt fornøyd med året, sier kjøpmann Lars Jacob Høvik hos Rema 1000 i Surnadal.

Det er fire dagligvarebutikker i Surnadal. Coop, Rema, Kiwi og Bunnpris kjemper om å øke volum og selge mer varer til de samme kundene. Ikke bare til de knappe 7000 innbyggerne i Surnadal, men også til de kunder som i stadig større antall finner vegen fra omkringliggende kommuner. Alle butikksjefene synes konkurransen de fire butikkene imellom er sund. De ser alle en framtid i markedet.

– Vårt mål er å passere 20 millioner kroner i 2017, sier driver Edvard Bruset hos Bunnpris.

Hans butikk er i kvadrat og omsetning den minste av de fire. Men Bruset går i pluss hvert år og har stor tro på neste år. da skifter Bunnpris tilbake til NorgesGruppen som grossistledd. Det betyr et breiere varesortiment å plukke fra og gir større frihet og mulighet til å etterkomme kundenes ønsker om spesielle varer.

– Vi får det samme sortimentet å velge fra som Menybutikkene, sier Bruset.

Priskrig

Kiwi er ligger rett over vegen for Coop Extra. Kundene går litt fram og tilbake mellom butikkene. Kiwi opplevde et særdeles godt handelsår i 2015, da Coop var stengt deler av året. Derfor budsjetterte de ned litt i forhold til 2016, men opplever en netto omsetning på 45 millioner kroner. Dette er butikksjef Astrid Valsø godt fornøyd med. Hun tror naboskapet med Coop er noe begge butikkene tjener på.

– Det blir stadig oftere priskriger og vi tar sikte på en vekst også neste år, sier Valsø.

Satser på vekst

I dagligvarebransjen er det i dag to ting som teller lave priser og økt volum. Det er stort fokus på pris i pristester. Noe vinner Extra og noe vinner Rema. Rema sitt motto er å kutte priser, for det er sluttsummen på kassalappen som teller og der skal Rema være billigst.

– Ingenting vokser inn i himmelen, men vi satser på vekst hvert år, er offensive og positive, sier Remakjøpmann Høvik.