Onsdag møttes fylkeskommune, Statens vegvesen, Todalsfjordprosjektet og Sunndal og Surnadal kommuner for å legge en slagplan for det videre arbeidet med Todalsfjordprosjektet. Det er satt av to millioner fylkeskommunale kroner til planarbeid i 2017. For å få utnyttet disse på en best mulig måte er Statens vegvesen kontaktet flere ganger for å se som de har kapasitet til å lede planarbeidet som skal resultere i bruvalg, vegvalg på begge sider av fjorden og tunnel. Først hadde ikke vegvesenet tid, men så fikk de det til likevel. Dermed slipper kommunene å kjøre videre planarbeid på hver side av fjorden. Statens vegvesen tar hand om det og konsekvensutreder valget i samme slengen.

– Nå ser jeg lyskasterne på brua, sier en munter og glad ordfører Lilly Gunn Nyheim (Ap) i Surnadal.

Verten for møtet fikk støtte av Sunndal sine representanter på møtet.

– Nå ser vi virkelig brua ferdig, sier de.

Nå går det vegen

Og det var bare blide fjes rundt hele bordet. Dette så forsamlingen ut til å ha tro på. Bruprosjektet som er beregnet til å koste 2,4 milliarder kroner står for tur så snart Nordøyvegen er ferdig finansiert og arbeidet med den satt i gang. Det første som skjer er at Samferdselsutvalget i fylket gir sin bestilling til Statens vegvesen for å sette i gang arbeidet. Det venter arbeidsgruppa skal skje på marsmøtet i utvalget. Leder i utvalget Kristin Sørheim (Sp) var av de blide fjes rundt bordet.

– Vi ser ingen ting som skal hindre samferdselsutvalget til å si ja. Nå ser det bare lyst ut, sier daglig leder Bergsvein Brøske i Todalsfjordprosjektet.

Sjølfinansierende

Styreleder Lars Løseth i Todalsfjordprosjektet ønsker å få til en finansieringsplan for bruprosjektet med 40 års nedbetaling av lån, 40 år med ferjeavløsningsmidler og 40 år med bompenger. Går det igjennom vil bruprosjektet være selvfinansierende. I dag er det 20 år som er grensa for bompengefinansiering. Men både prosjektledelse og kommunepolitikere jobber tett opp mot stortings- og regjeringspolitikere for å få dette gjennom. Argumentet for 40 år med bompengefinansiering er at det er til et ferjeavløsningsprosjekt som vil være betalt etter 35 – 40 år, og som staten vil spare milliarder av kroner på i forhold til om ferja skulle fortsatt å gå.

– Jeg ser ikke hvorfor vi ikke skal kunne få til dette, sier stortingspolitiker Helge Orten fra Høyre.

Han er selv meget positiv til dette bo- og arbeidsmarkedsregionprosjektet. Noe han ga klart uttrykk for på et møte med kommuner, fylke og prosjektledelse på sitt besøk i Surnadal i sommer.