I dag omsetter Surnadal Transport i underkant av 300 millioner. I 2017 tror selskapet de når 320 millioner kroner. I 2020 er målet 400 millioner kroner.

- Det er like sansynlig at vi klarer det som at vi ikke klarer det, sier daglig leder Atle Norli i Surnadal Transportpartner.

Surnadal Transport opplever å ha et godt omdømme i markedet. Kunder ringer og sier de er anbefalt å ta kontakt og sjåfører konkurrerer om å få jobb. Surnadal Transport jobber også hardt for å ha et godt omdømme ved å jobbe tett opp mot kundene. I tillegg ligger selskapet langt framme på teknologi. Det mener selskapet var avgjørende for en asfaltkontrakt de nettopp fikk.

- Det krever litt ekstra av oss. Kundene er rundt om i hele landet, men vi prioriterer kundepleie, sier Norli.

Surnadal Transport konkurrerer i et tøft marked, men med god organisering og godt omdømme er bedriften i vekst. Så mange transportører er det i markedet at Surnadal Transport er svært kritisk til at staten skal inn å konkurrere i markedet.

- Hvorfor skal staten inn i et marked der det er nok konkuranse i markedet, spør Norli.

Ei utfordring for transportbransjen er miljøkrav. Staten ønsker mer godstransport på jernbane og sjø. 270 millioner tonn transporteres langs veg i dag. 2 prosent av dette skal til sjø og jernbane, men jernbanen sier den ikke er i stand til å ta sin del.

- Jernbane og sjø må være et supplement, sier Norli.

I tillegg er konkurransen i markedet tøff. Utenlandske biler, endra kjøpsmønster og lenger veg til beslutningstakere er utfordringer. Samtidig er vegene elendig og å få dem bedre er en evig kamp.

- Det er utfordringer, men vi ser lyst på det. Klarer vi å opprettholde omdømmet, holde prisene og ha gode konkurransedyktige sjåfører ser det bra ut, sier Norli.