Laftehøvleriet AS er det eneste mobile høvleriet i landet som kan høvle laftetømmer med krok og avsmalning. Høvleriet kan høvle tømmer i store dimensjoner, med tjukkelse fra 130 til 296 millimeter og høyder fra 180 til 600 millimeter i lengder på over 10 meter.

Anlegget ble konstruert og bygget på Frosta midt på 90-tallet av Jan Lutdal i samarbeid med svogeren, som var mekaniker og sveiser. Firmaet bar den gang navnet Lutdal & Co. Grûnderen forteller litt om bakgrunnen og starten for anlegget.

– Fra 80-tallet laftet jeg mye på hobbybasis, blant annet et hus som vi flyttet inn i rundt 1990–91. Og i den forbindelse så jeg behovet for å gjøre ting litt enklere, forteller Lutdal. I tillegg reiste han landet rundt som skogingeniør og takserte skog, og kom således tett på bransjen.

– Vi snakket med mye ekspertise om planene. Det var mange små laftebedrifter med få ansatte, så hvis vi skulle bygge opp noe sånt så måtte det gjøres på en måte som gjorde at flere kunne utnytte det. Men da vi sa at det måtte bli et flyttbart anlegg så lo alle sammen og sa at det ikke gikk an. Det gjorde oss enda mer oppsatt på å få det til, forteller han.

Kom i drift i 1996

Dermed gikk de i gang med å tegne, kjøpe stål og utvikle datastyringsprogram, med mer, og begynte byggingen. Programmering og liknende fikk de hjelp til, men resten gjorde de sjøl.

– Anlegget ble bygget fra høsten 1995, og helt siden det kom i drift sommeren 1996 har det høvlet. Mens vanlige høvleri slutter på firetomstykkelse på tømmeret, starter vi på dimensjon fra fem tommer og oppover. I dag har vi laftehøvlinga til alt av større laftebedrifter og sagbruk i landet.

Anlegget besto i begynnelsen av kun selve høvleriet, som var montert på en container.

I starten kjøpte de også litt tømmer fra Solem Sag, som de høvlet og solgte videre, men i dag leverer de kun tjenester, ingen varer. Det er stor kapasitet på anlegget, enda større enn det som blir utnyttet. Det er få eller ingen laftebedrifter igjen nordover, så for det meste er oppdragene fra Trøndelag, Møre – og videre ned til Telemark. Rundt en tredel av all høvling skjer på Nordmøre, for Solem Sag og Bøfjorden Sag.

– Vi tar unna all etterspørsel etter større laftetømmer i Norge. Fra starten var det god fart i markedet, men fra 2008 ramlet det raskt nedover til dagens nivå. Men i år har vi hatt en bra økning i forhold til fjoråret.

I årenes løp er anlegget ombygd og forbedret mye. Fra å være et enkelt høvleri montert på en krokløft–konteiner de første åra, ble det i 2000 montert og utbygd på en semihenger.

– Slik fikk vi tak over anlegget og en bedre måte å håndtere tømmeret på, forklarer Lutdal.

Stasjonert ved Solem Sag

Nå har anlegget hovedbasen ved Solem Sag AS som kjøpte 90 prosent av selskapet i 2004. Lutdal beholdt ti prosent av aksjene i Laftehøvleriet AS, og det er fortsatt han som er daglig leder.

– Jeg og Georg Solem ved Solem Sag har alltid hatt en god dialog og et veldig godt samarbeid. Etter hvert ble Solem Sag den aller største kunden til høvleriet. Og etter å ha jobbet døgnet rundt i åtte–ti år var jeg litt lei en periode i 2004 og solgte derfor 90 prosent av aksjene til Solem, forteller Lutdal.

Laftehøvleriet høvler laftetømmer til alt fra mindre gapahuker, hytter og hus – til større fjøs og andre landbruksbygninger. Gjennomsnittlig høvles det rundt 1000 meter laftetømmer til hvert bygg og Lutdal anslår at anlegget har høvlet tømmer til 3000 bygg siden starten!

– I starten gikk det mest på håndlaft til mindre hytter, mens det de seinere år har vært en vridning over på landbruksbygg. Det største fjøset vi har høvlet laftetømmer til er på 2700 kvadratmeter, forteller han.

Mens noen vil ha tømmer med naturlig krok og avsmalning, vil andre ha helt rette stokker. Dette blir mer som legoklosser som bare kan stables oppå hverandre i for eksempel stålrammer, noe som er kostnadsbesparende med tanke på arbeidstimer i forhold til håndlaft, forklarer han. Kostnadsbesparelsene gjør at de kan konkurrerer mot for eksempel sanwichbygg.

Variert og allsidig jobb

Jon Ola Romunstad er nyansatt i firmaet og opererer i dag det enmannsstyrte anlegget alene. Det eneste han får hjelp til er å laste opp stokkene som skal høvles, og ta unna stokkene igjen etter hvert som de høvles ferdig.

Romunstad har en allsidig bakgrunn som snekker, mekaniker, lafter, sveiser og avløser, og forteller at han trives godt med denne jobben.

– Dette er en variert og allsidig jobb, og det er noe jeg liker, sier han.

Anlegget kan høvle materialer til et helt hus på en eneste dag. I tillegg til selve høvlinga innebærer jobben også både nedrigging, flytting, opprigging, med mer. Og anlegget er datastyrt med fotoceller.

– Det er mye å følge med på både før og under høvlearbeidet. Blant annet er det mange innstillinger som må være riktig, og kvaliteten på tømmeret er også viktig å sjekke. Og innimellom følger det med stein eller sand, slik at høvelblad må skiftes ut.

Stortrives

Sjøl om Romundstad ikke har så mye erfaring med akkurat dette enda, føler han det er en jobb som passer han godt.

– Her er det både lastebilkjøring, mekanisk arbeid og høvling. Og så er det stadig nye steder der jeg treffer nye mennesker, så det synes jeg er artig, sier han. For høvleriet tar oppdrag rundt hele landet.

Mandag og tirsdag denne uka var han på plass ved Bøfjorden Sag AS for å høvle laftetømmer, og onsdag flytter han høvleriet til Vingelen/Tolga for å høvle tømmer for Materialbanken AS resten av uka. Anlegget på semihengeren flyttes enkelt.

– Det tar bare en times tid å klargjøre anlegget for flytting, men det er en lang og bred last, så en må ta en del hensyn etter vegene, forteller Romundstad.

De har en god dialog med Statens vegvesen i forbindelse med flytting av laftehøvleriet påpeker Jan Lutdal.

– Vi er avhengige av dispensasjon for å flytte anlegget, og jeg må si at Vegvesenet yter veldig god service i så måte, fastslår han.