Nordøyvegen er under bygging. Todalsfjordprosjektet er rykket opp på førsteplass på fylkets prioriteringsliste over vegprosjekt. Vegvesenet begynner i november reguleringsarbeidet som skal føre fram til valg av trase på hver side av brua som skal gå fra Svinvika til Rakaneset. Maratonløpet med å få på plass et fergefritt samband over Todalsfjorden nærmer se oppløpet.

Dette mener Todalsfjordprosjektet, Sunndal og Surnadal kommuner er grunn til å feire. Men det er ingen grunn til å kvile på laurbærene av den grunn. Prosjektet sier mange maratonløpere har snublet på målstreken.

– Vi skal ha trykk framover å stå løpet ut og se prosjektet ferdig. Men det er alltid grunn til å feire milepæler som det at vi nå er nummer en blant samferdselsprosjekt i fylket, sier daglig leder Bergsvein Brøske i Todalsfjordprosjektet.

Stor festivitas

Det sa han på tilstelninga ordfører Lilly Gunn Nyheim i Surnadal sammen med Ståle Refstie i Sunndal hadde kalt inn til på Kvanne torsdag morgen. Det var sjampanje og gullsjokolade, kaffe og kaker. Stemninga var topp og ordførerne svingte med flagget i reine 17. mai stil for et stort pressekorps.

– I Sunndal har vi den siste tida hatt noen dårlige nyheter. Derfor er det godt å kunne feire denne gladnyheten, sier ordfører Ståle Refstie i Sunndal.

Arbeidet med å få fergefritt samband over Todalsfjorden startet i 1938. mange ulike alternative fjordkryssinger er lansert, før det nå er slått fast at det skal være ei bru. Det videre planleggingsarbeidet skal spikre den nøyaktige traseen over fjorden mellom Svinvika i Surnadal og Rakaneset i Sunndal. Går alt etter planen kan brua stå ferdig en gang på 2020-tallet.

– Vi er heldig å ha privat næringsliv som pusher på i Todalsfjordprosjektet, sier ordfører Lilly Gunn Nyheim i Surnadal.

Takker fylket

Brua kommer til å koste vel 2,5 milliarder kroner. Surnadal og Sunndal kommuner har stablet på beina 12 millioner kroner til reguleringsarbeidet. Fylket har satt av 50 millioner til oppstart. Todalsfjordprosjektet, lokale og sentrale politikere jobber for å få ta bompenger i 40 år. På den måten er prosjektet sjølfinansierende. Dette aspektet var det styreleder Lars Løseth som brakte inn i prosjektet, da han ble valgt til styreleder. Styret er bredt sammensatt med representanter fra Rindal, Surnadal, Sunndal, Nesset og Tingvoll og har en god miks av næringslivsledere og politikere.

– Vi må rette en takk til Møre og Romsdal fylkeskommune for å være standhaftig i sin langtidsplanlegging av vegprosjekter, det gjør at vi nå rykker opp fra 2. til 1. plass på prioriteringslista, sier ordfører Ståle Refstie.

– Brua et NAV

Ei bru over Todalsfjorden vil knytte Surnadal nærmere Sunndal og Tingvoll. Det vil gjøre det enklere og bo og arbeide i regionen. Det spås også at vegen over Todalsfjorden vil få stor trafikk av yrkestransport med laks og gods nord-sør. Ringvirkningene kan bli merkbare. Brua over Todalsfjorden blir sett på som et NAV og en motor for framtidig trafikk i fylket.

– Det vil bli lettere for pendlere å reise mellom kommunene, og Nordmøre blir mye mer sammenknyttet, sier ordfører Lilly Gunn Nyheim i Surnadal.

– Må stå på

Arbeidet med å få brua på plass er langt fra over. Og som Bergsvein Brøske sier må nok Todalsfjordprosjektet sørge for å holde trykket oppe. Det er blant annet stort engasjement i Surnadal rundt hvor brua skal komme i land i Svinvika for å ikke ødelegge for mye for garder og arboret. Ordførerne i Surnadal og Sunndal lover å øve fortsatt trykk og sier det er mange prosjekter som ønsker å overta brua sin plass.

– Når planarbeidet nå blir ferdig vil vegvalget over Todalsfjorden være spikret, sier Bergsvein Brøske.