Frp-politiker Erling Rød skriver et krast brev til kommunene på Indre og Ytre Nordmøre med representantskapsmedlemmer i de interkommunale selskapene Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Nordmøre Interkommunale Renovasjonsselskap IKS. Det berører blant annet kommunene Sunndal, Surnadal, Tingvoll og Halsa.

I brevet peker Rød på at kommunenes medlemmer i representantskapet bryter kommuneloven og beriker seg sjøl på samfunnets bekostning ved å bevilge seg møtegodtgjøringer som går utover det kommuneloven sier om fastsetting av slike godtgjøringer. Kommunelovens paragraf 42 sier «Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på godtgjøring for sitt arbeid etter nærmere regler fastsatt av kommunestyret eller fylkestinget selv.»

Ifølge loven om interkommunale selskap er representantene i representantskapet politikere valgt av respektive kommunestyrer. Således mener Erling Rød det følger av loven at de enkelte representantskapsmedlemmer skal ha den godtgjøring deres respektive kommunestyrer har bestemt. Representantskapet kan ikke bevilge seg sjøl godtgjøring.

– Har tatt opp dette før, men politikerne skylder på ulik godtgjøring i ulike kommunestyrer og fastsetter derfor egne i strid med loven, sier Erling Rød.

Han synes det er hårreisende at ordføreren på Hitra som leder representantskapet har en godtgjøring på, etter det Rød sier, flere titalls tusen kroner i året for to møter.

– Ordførerne har lønn for jobben de gjør og det innbefatter å sitte i representantskap i interkommunale selskap, sier Rød.

Dette skriver Rød i sitt brev til kommunene:

«Et IKS er rettslig og økonomisk skilt fra deltakerkommunene. Hver av deltakerne har et ubegrenset ansvar for en andel av selskapets samlede forpliktelser. Dette skiller interkommunale selskaper fra aksjeselskap, hvor deltakeransvaret er begrenset. Deltakerkommunene får imidlertid større innflytelse over forvaltninga av det interkommunale selskapet.

Representantskapet er eierorganet som velger styre, fastsetter styrehonorarer, godkjenner årsmelding og regnskap og kan omgjøre styrets vedtak. Vedkommende kommunestyre eller fylkesting oppnevner selv sine representanter.

I Sunndal kommune er det i eget reglement presisert at det kun er kommunestyret og bare det som fastsetter godtgjørelser for kommunale verv, og at myndighet til å fastsette godtgjørelsen kan ikke delegeres.

I havneselskapet og renovasjonsselskapet har representantskapet i strid med reglene fastsatt sine egne godtgjørelser. De ligger langt over det som betales for kommunestyre- og formannskapsmøter her på Nordmøre. Flere av representantskapsmedlemmene er fastlønnede politikere.

Vårt demokrati og vår velferdsstat er basert på tillit. Brytes tilliten går velferdsstaten til grunne. Når noen politikere bevilger seg midler i strid med vedtekter og regler, ødelegges det tillit.

– Straffeloven har noen paragrafer omhandler det å forsyne seg uberettiget. Det kalles underslag, sier Rød og henviser til straffelovens paragraf 324 som omhandler underslag der det står: «For underslag straffes den som med forsett om en uberettiget vinning for seg selv eller andre rettsstridig

a) selger, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand eller pengefordring som han besitter, men som tilhører en annen».»