Det intense oppgjøret mellom mor og datter har gledet og engasjert både publikum og presse.

I Høstsonaten møter vi konsertpianist Charlotte Andergast som reiser hjem for å besøke sin datter Eva, og de får sjansen til endelig å snakke ut. Men kan man egentlig det?

Høstsonaten byr på to glitrende kvinneroller og en tematikk som aldri slutter å berøre oss. Den er en modig undersøkelse av minefeltet mellom mor og datter, og et oppgjør med morsrollen som kvinnens sanne hensikt.

- Høstsonaten er teater med stor T. Stykket er uten alle teaterets effekter og virkemidler. Forestillingen er strippet, naken. Den bæres av teksten og gode skuespillere, sier regissør Terje Skonseng Naudeer om forestillingen

Ingmar Bergman er en av sin tids største film- og teatermakere. I år ville Ingmar Bergman fylt 100 år og Teatret Vårt markerer dette med å sette opp Høstsonaten. Stykket viser oss Bergmans livslange erfaring med å sette ord på dype følelser, ubevisste lengsler og forventninger. Bergman skriver selv om handlingen: "En mor og en datter, for en redselsfull kombinasjon av følelser og forvirring og ødeleggelse. Alt er tillatt, og alt foregår i kjærlighetens og omsorgens navn".

Med oppsetningen ønsker Teatret Vårt også å hylle Vivi Sunde. Etter over 40 år i ensemblet spiller hun nå sin siste forestilling som fast skuespiller ved Teatret Vårt. "Der filmen har sin Ingrid Bergman har Teatret Vårts Høstsonaten sin Vivi Sunde", skrev Romsdals Budstikke i sin anmeldelse av premieren.

Både publikum og anmeldere er over seg av begeistring:

«Smertefullt og praktfullt» skrev Romsdals Budstikke i sin anmeldelse (5 på terningen), og Klassekampen oppsummerte med at Høstsonaten er «Ei vakker og poetisk framsyning der tekst og spel får stå i sentrum».