Ingar Langli (til høyre på bildet) er mangeårig medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps, men presiserer at han skriver leserinnlegget som privatperson. Han sier det er noen tanker han har gjort seg opp nå den siste tida, spesielt i påska. 
            (Foto: Inge Nordvik )

Ingar Langli (til høyre på bildet) er mangeårig medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps, men presiserer at han skriver leserinnlegget som privatperson. Han sier det er noen tanker han har gjort seg opp nå den siste tida, spesielt i påska. Foto: Inge Nordvik

Den frivillige vinterberedskapen i Norge

Hva skjer med vinterberedskapen i Norge om noen år? Skal staten ta over alt det arbeidet de frivillige gjør i dag? Skal de frivillige kjøre ulovlig for å redde liv?

Sunndal Røde Kors hjelpekorps har nå i påsken hatt beredskap i fjellet fra fredag før palmesøndag til 1. påskedag. Vi har vært tre til fire personer på vakt døgnet rundt og tre av oss har gått 10 døgn, altså 240 timer i strekk.

Jeg har tatt ferie fra jobb med påfølgende økonomisk tap, andre har ofret tiden de kunne hatt med barna og familien.

Minstekravet for å være i operativ beredskap har vi satt til tre personer, med bakgrunn i egensikkerhet på oppdragene vi kan få.


Så hvorfor bruker jeg så mye fritid og hvorfor tar jeg det private økonomiske tapet akkurat i påsken?

Jo, svaret er enkelt; uten meg hadde vi ikke vært operative!

Ikke fordi jeg er unik eller er bedre enn de andre, men fordi jeg tok sertifikat på bil (kl.B) før regelendringen om egen oppkjøring på snøscooter (kl.S) kom 1. juli 2006 (var inkl. i kl.B tidligere). Dette gjelder også for en person til, som hadde vakt i samme periode, på samme sted. Med andre ord, vi var to personer som hadde lov til å kjøre snøscooter i påsken, noe som er et absolutt minstekrav.


Nå gikk dette bra i år, men hva er situasjonen neste år eller om 5 til 10 år?  Slik det er i dag, så er det nærmest umulig å få kjørt opp på klasse S i Norge. Meg bekjent så er det to steder i landet dette er mulig (?).

For hjelpekorpsene er det snakk om mye penger om det skal utdannes nye sjåfører, i den grad dette i det heletatt er mulig. Et alternativ er naturligvis at medlemmene betaler selv, i og med at dette er en kompetanse de får, også som privatperson, men det er nok de færreste som kommer til å gjøre dette. Det er uansett nesten bare vi sammenheng av Røde Kors at det er lov til å kjøre snøscooter i dag.


Så hva skjer med vinterberedskapen i Norge om noen år? Skal staten ta over alt det arbeidet de frivillige gjør i dag? Skal de frivillige kjøre ulovlig for å redde liv? Eller skal det kanskje legges til rette for at den frivillige redningstjenesten får unntak fra kravet om førerkort i klasse S når aktiviteten er organisert gjennom organisasjonen? En form for lokal dokumentert opplæring må naturligvis være en forutsetning om sistnevnte alternativ blir aktuelt.

Til slutt; man lærer ikke å kjøre snøscooter av å kjøre opp på snøscooter, man lærer å kjøre snøscooter av å kjøre snøscooter utenfor oppkjørte løyper og i ulendt terreng.


Ingar Langli,

aktiv medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps.

Siste nyheter

FREDAGSTANKER

Den sterkeste historien

Mennesker over hele verden håper vi aldri mer får oppleve bruk av atomvåpen. Likevel virker det som om noen av verdens ledere sysler med tanken. Det er skremmende!

Respekt for hverandre, nå må grensen være nådd!

Vi lever i et lite bygdesamfunn,der man egentlig skulle tro vi sto samlet! Men neida,det er ikke slik...

Respekt for hverandre,nå må grensen være nådd!

Vi lever i et lite bygdesamfunn,der man egentlig skulle tro vi sto samlet!

Underskriftskampanje mot giftdeponi på Rødsand, Nesset

Nå må vi alle våkne av dvalen og fange opp hva som foregår rett under nesene våre.

Den siste biten

Dei som verkeleg treng det, må vera sikra eit rom der dei kan få naudsynt omsorg.

Anbefaler diesel i distriktene

NAF mener folk i distriktene er tjent med dieselbil.

Avslår utbygging av Sandåa kraftverk

NVE meiner dei negative verknadene er for store.

Ferdig med sikringa på Røv

Statens vegvesen har i hovudsak gjort seg ferdige med sikringa av fv. 65 på Røv i Surnadal.

Feil i annonse

Europris har langåpent fram til klokka 22 onsdag, torsdag og fredag i uke 51.

Kikhoste ved Sande skole

Skolen sender melding til foreldre.

Tar bygdestriden med til den nye kommunen?

Lokalpolitiker Arild Svensli (H) mener det ikke er lurt for Nesset kommune å lage et eget kommunedelsutvalg for å bli hørt i den nye storkommunen Molde. – Vi risikerer at bygdestriden mellom indre og ytre deler av Nesset tas med inn i nykommunen, sier Svensli.

Bekymret for tomteområde

Sentrumsnære tomter på Høgberget i Surnadal er ikke bare, bare å utvikle.

Budsjettet for 2018 i Surnadal:

– Tøft, men forsvarlig

Politikerne i Surnadal mener de tar rette tak for å gå en tøff økonomisk framtid i møte med budsjettet de vedtar. Det innebærer kutt i åtte sykeheimsplasser.

Bidrar med matvarer og andre produkt

Folk fyller handlekorga

Det er mange handlekorger som fylles nå i førjulstida. Mange varer skal i hus. Men ei korg på Rema 1000 på Sunndalsøra er helt spesiell. Den fylles av varer som kundene ønsker at andre skal få glede av.

Sunndal Rotaryklubb lagt ned:

Ga pengene til Røde Kors

Sunndal Rotaryklubb har valgt å legge ned aktiviteten, etter nesten seksti år.