Ingar Langli (til høyre på bildet) er mangeårig medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps, men presiserer at han skriver leserinnlegget som privatperson. Han sier det er noen tanker han har gjort seg opp nå den siste tida, spesielt i påska. (Foto: Inge Nordvik )

Ingar Langli (til høyre på bildet) er mangeårig medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps, men presiserer at han skriver leserinnlegget som privatperson. Han sier det er noen tanker han har gjort seg opp nå den siste tida, spesielt i påska. Foto: Inge Nordvik

Den frivillige vinterberedskapen i Norge

Hva skjer med vinterberedskapen i Norge om noen år? Skal staten ta over alt det arbeidet de frivillige gjør i dag? Skal de frivillige kjøre ulovlig for å redde liv?

Sunndal Røde Kors hjelpekorps har nå i påsken hatt beredskap i fjellet fra fredag før palmesøndag til 1. påskedag. Vi har vært tre til fire personer på vakt døgnet rundt og tre av oss har gått 10 døgn, altså 240 timer i strekk.

Jeg har tatt ferie fra jobb med påfølgende økonomisk tap, andre har ofret tiden de kunne hatt med barna og familien.

Minstekravet for å være i operativ beredskap har vi satt til tre personer, med bakgrunn i egensikkerhet på oppdragene vi kan få.

 

Så hvorfor bruker jeg så mye fritid og hvorfor tar jeg det private økonomiske tapet akkurat i påsken?

Jo, svaret er enkelt; uten meg hadde vi ikke vært operative!

Ikke fordi jeg er unik eller er bedre enn de andre, men fordi jeg tok sertifikat på bil (kl.B) før regelendringen om egen oppkjøring på snøscooter (kl.S) kom 1. juli 2006 (var inkl. i kl.B tidligere). Dette gjelder også for en person til, som hadde vakt i samme periode, på samme sted. Med andre ord, vi var to personer som hadde lov til å kjøre snøscooter i påsken, noe som er et absolutt minstekrav.

 

Nå gikk dette bra i år, men hva er situasjonen neste år eller om 5 til 10 år?  Slik det er i dag, så er det nærmest umulig å få kjørt opp på klasse S i Norge. Meg bekjent så er det to steder i landet dette er mulig (?).

For hjelpekorpsene er det snakk om mye penger om det skal utdannes nye sjåfører, i den grad dette i det heletatt er mulig. Et alternativ er naturligvis at medlemmene betaler selv, i og med at dette er en kompetanse de får, også som privatperson, men det er nok de færreste som kommer til å gjøre dette. Det er uansett nesten bare vi sammenheng av Røde Kors at det er lov til å kjøre snøscooter i dag.

 

Så hva skjer med vinterberedskapen i Norge om noen år? Skal staten ta over alt det arbeidet de frivillige gjør i dag? Skal de frivillige kjøre ulovlig for å redde liv? Eller skal det kanskje legges til rette for at den frivillige redningstjenesten får unntak fra kravet om førerkort i klasse S når aktiviteten er organisert gjennom organisasjonen? En form for lokal dokumentert opplæring må naturligvis være en forutsetning om sistnevnte alternativ blir aktuelt.

Til slutt; man lærer ikke å kjøre snøscooter av å kjøre opp på snøscooter, man lærer å kjøre snøscooter av å kjøre snøscooter utenfor oppkjørte løyper og i ulendt terreng.

 

Ingar Langli,

aktiv medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps.

Siste nyheter

FREDAGSTANKER

Kulturell sprenghelg

Vi får det ekstra travelt i Drivaredaksjonen i helga. Det foregår store kulturarrangement nær sagt over hele distriktet.

Fiskesperra i Driva – behov for justeringer etter driftserfaring

Slik vi ser det har konstruksjon og bygging av sperra gått svært bra. Entreprenørene og alle som har vært involvert i prosjektet har gjort en svært god jobb og fremdriften har vært etter planen.

Todalsbrua: 1,5 milliarder. Halsabrua: 20 milliarder

"Når Todalsbrua står ferdig, vil trafikkgrunnlaget for den dyre Halsabrua fordunste"

Halsa-Snillfjord-Hemne til Møre og Romsdal!

Den nye storkommunen Halsa-Snillfjord-Hemne (HSH) må gå inn i Møre og Romsdal fylke, IKKE inn i Trøndelag!

Butikkdøden

På tysdag vart det kjent at også leikebutikken stenger dørene i Amfi. "Kva skjer," spør folk".

Formidabelt punktum på musikkfesten

- Dette er den beste konserten jeg noensinne har opplevd sa en stolt og meget rørt festivalsjef etter konserten i Nesset kirke søndag.

Vinnerne er kåret

Ingrid Pedersen ble årets vinner av andeløpet, og Gerd Bodil Sæterbø kan smykke seg med ny bil.

Avsluttet med et smell

Laksefestivalen ble avrundet med aktivitetsdag på Angråmyra.

Mer enn livat på Leikvin

Fulltreffer for søndagens arrangement.

Glimt fra Laksefestivalen

Stort bildegalleri fra Laksefestivalen.

Anita Hegerland og Eivind Løberg:

To barnestjerner møtes igjen

De var barnestjerner på omtrent samme tid, Anita Hegerland og Eivind Løberg. Johan Øiestad gleder seg stort til en trivelig kveld med fin musikk og løs snipp i teltet torsdag 29. juni.

Planlegger nytt kommunevåpen

Skal finne fram til et felles symbol for identitet og samhold i nye Molde kommune.

Full klaff med Åge og Terje

Flammekastere, Queen og trønderrock på lørdagens laksekonsert.

Lys og varme på Øratorget

Det er mange i Sunndal som har et spesielt forhold til Åge Aleksandersen. Åge har også et spesielt forhold til Sunndal.

Imponerte i Veidekkelekene

Andre- og tredjeplass på 400 meter for Harald og Erling Lund Johansen.