Ingar Langli (til høyre på bildet) er mangeårig medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps, men presiserer at han skriver leserinnlegget som privatperson. Han sier det er noen tanker han har gjort seg opp nå den siste tida, spesielt i påska. (Foto: Inge Nordvik )

Ingar Langli (til høyre på bildet) er mangeårig medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps, men presiserer at han skriver leserinnlegget som privatperson. Han sier det er noen tanker han har gjort seg opp nå den siste tida, spesielt i påska. Foto: Inge Nordvik

Den frivillige vinterberedskapen i Norge

Hva skjer med vinterberedskapen i Norge om noen år? Skal staten ta over alt det arbeidet de frivillige gjør i dag? Skal de frivillige kjøre ulovlig for å redde liv?

Sunndal Røde Kors hjelpekorps har nå i påsken hatt beredskap i fjellet fra fredag før palmesøndag til 1. påskedag. Vi har vært tre til fire personer på vakt døgnet rundt og tre av oss har gått 10 døgn, altså 240 timer i strekk.

Jeg har tatt ferie fra jobb med påfølgende økonomisk tap, andre har ofret tiden de kunne hatt med barna og familien.

Minstekravet for å være i operativ beredskap har vi satt til tre personer, med bakgrunn i egensikkerhet på oppdragene vi kan få.


Så hvorfor bruker jeg så mye fritid og hvorfor tar jeg det private økonomiske tapet akkurat i påsken?

Jo, svaret er enkelt; uten meg hadde vi ikke vært operative!

Ikke fordi jeg er unik eller er bedre enn de andre, men fordi jeg tok sertifikat på bil (kl.B) før regelendringen om egen oppkjøring på snøscooter (kl.S) kom 1. juli 2006 (var inkl. i kl.B tidligere). Dette gjelder også for en person til, som hadde vakt i samme periode, på samme sted. Med andre ord, vi var to personer som hadde lov til å kjøre snøscooter i påsken, noe som er et absolutt minstekrav.


Nå gikk dette bra i år, men hva er situasjonen neste år eller om 5 til 10 år?  Slik det er i dag, så er det nærmest umulig å få kjørt opp på klasse S i Norge. Meg bekjent så er det to steder i landet dette er mulig (?).

For hjelpekorpsene er det snakk om mye penger om det skal utdannes nye sjåfører, i den grad dette i det heletatt er mulig. Et alternativ er naturligvis at medlemmene betaler selv, i og med at dette er en kompetanse de får, også som privatperson, men det er nok de færreste som kommer til å gjøre dette. Det er uansett nesten bare vi sammenheng av Røde Kors at det er lov til å kjøre snøscooter i dag.


Så hva skjer med vinterberedskapen i Norge om noen år? Skal staten ta over alt det arbeidet de frivillige gjør i dag? Skal de frivillige kjøre ulovlig for å redde liv? Eller skal det kanskje legges til rette for at den frivillige redningstjenesten får unntak fra kravet om førerkort i klasse S når aktiviteten er organisert gjennom organisasjonen? En form for lokal dokumentert opplæring må naturligvis være en forutsetning om sistnevnte alternativ blir aktuelt.

Til slutt; man lærer ikke å kjøre snøscooter av å kjøre opp på snøscooter, man lærer å kjøre snøscooter av å kjøre snøscooter utenfor oppkjørte løyper og i ulendt terreng.


Ingar Langli,

aktiv medlem i Sunndal Røde Kors hjelpekorps.

Siste nyheter

FREDAGSTANKER

«Jeg har en formening om at det var mer spenning under framleggelsen av statsbudsjettet før i tida»

I tidligere år sto vi journalister i kø for å hente ut statsbudsjettet og for å kikke i skattelistene. I dag får vi det servert digitalt.

Hvorfor legger vi ned asylmottak – og hva er kriteriene?

- Det er gode grunner til at vi legger ned mange asylmottak over hele Norge. Tallene taler for seg selv, mener UDI-direktør Frode Forfang.

Henta heim stolen sykkel

– Vi var ikkje i tvil om at sykkelen måtte hentast, seier ekteparet Turid og Bjørn Magne Øverås.

Har Amazon i gymsalen

Det er mye glede i en gammel Amazon, det synes også Jøran Aafarli i Halsa. Det siste året har han pusset opp en 1969-modell, og klenodiet har nå fått hedersplass i gymsalen...

Rosa sløyfe-aksjonen retter oppmerksomheten mot seinskader:

Kreftfri, men ikke frisk

Én av tre kvinner som overlever brystkreft får seinskader. – De opplever at livet ikke blir som før, sier kreftkoordinator i Sunndal, Ragnhild Eriksson.

Sunndal legesenter i toppen

Forbrukerrådet har testet hvor godt legekontorene i landet behandler kunder. Sunndal legesenter er desidert best i Driva-distriktet.

Travel sommer på hotellet

Eidsvåg Bed & breakfast har lagt en travel sommer bak seg.

Lanserer «Bli kjent-fondet»

Innbyggerne i Molde, Midsund og Nesset skal bli bedre kjent med hverandre.

Savner noen denne?

Båten ligger ved Byggmakker i Surnadal.

Rindalsmessa for åttende gang

Med 60 utstillere andre helga i november.

Mistenker promillekjøring

Forlot uregistrert bil i Ranvik.

Arvet bestefars Datsun 200 L

Tema Trafikk og motor i Driva på onsdag.