Halsafjorden og NTP

For samferdselsinteresserte er Nasjonal Transportplan, og behandlingen av denne kvart fjerde år, som OL for en toppidrettsutøver.

Derfor er det, til stor skuffelse for meg som styreleder i Halsafjordsambandet As, knapt nevnt fast kryssing av Halsafjorden i det dokumentet som går til Stortinget 19 juni.

Og logikken er vanskelig å se.

Ferjefri E39 er nedfelt som en nasjonal samferdselssatsing, hvor samtlige delprosjekter mellom Kristiansand og Trondheim skal bygges med gjennomføring på 20 år. Fylkestinget i Møre og Romsdal, som tok tidlig politisk regi på storsatsinga, har lagt til grunn ei gjennomføring etter hvert som prosjekta ble planmessig og teknologisk modne. Senere har fylkestinget også fremmet Halsafjorden som pilot. Det er satt i gang et massivt plan –og utviklingsarbeid for ferjefri E39 på teknologi og samfunnsøkonomi. Det jaktes på grensesprengende løsninger, og Halsafjorden har fått en av Statens vegvesen sine aller beste prosjektledere.

Halsafjorden har etter klimamessige vurderinger og av hensyn til fjordbredden pekt seg ut som særlig interessant for en tidlig pilot. Det er sannsynliggjort at erfaringer fra en pilot vil gi store økonomiske besparelser når de mest krevende kryssingene som bla Hafast skal gjennomføres. Størrelsen på gevinsten av en pilot er i disse dager til vurdering hos konsulentselskapet Dr. Techn. Olav Olsen.

I sin gjennomføringsstrategi sier Statens Vegvesen at Halsafjordprosjektet er byggbart ca. 2025, anslagsvis 4 år før Hafast kan påbegynnes. Og nettopp føringer fra storting og regjering stiller tydelige krav om vesentlige kostnadsreduksjoner på ferjefri E39 for at prosjektet og delprosjektene kan realiseres.

Halsafjorden har i dag kraftig trafikkvekst, med over 10% til og med april sammenlignet med i fjor, og vi ser omtrent en dobling i trafikken de siste 10 åra.  Med videre utbedring av E39 som planlagt vil dette bare fortsette.

Når Transportkomiteen avgir sin innstilling til NTP 12. juni trengs en tydelig merknad som sier at planarbeidet for Halsafjorden skal videreføres. Forprosjekteringen vil avklare om pilot skal igangsettes. Dette har Nordmøre Regionråd - ORKide også gitt et klart innspill på til Mørebenken på Stortinget.

Nasjonal Transportplan setter et svært tydelig politisk fotavtrykk i oppkjøringa til høstens valg.


Ola Rognskog

Styreleder i Halsafjordsambandet As og ordfører i Halsa.

Siste nyheter

FREDAGSTANKER

Den sterkeste historien

Mennesker over hele verden håper vi aldri mer får oppleve bruk av atomvåpen. Likevel virker det som om noen av verdens ledere sysler med tanken. Det er skremmende!

Respekt for hverandre, nå må grensen være nådd!

Vi lever i et lite bygdesamfunn,der man egentlig skulle tro vi sto samlet! Men neida,det er ikke slik...

Respekt for hverandre,nå må grensen være nådd!

Vi lever i et lite bygdesamfunn,der man egentlig skulle tro vi sto samlet!

Underskriftskampanje mot giftdeponi på Rødsand, Nesset

Nå må vi alle våkne av dvalen og fange opp hva som foregår rett under nesene våre.

Den siste biten

Dei som verkeleg treng det, må vera sikra eit rom der dei kan få naudsynt omsorg.

Anbefaler diesel i distriktene

NAF mener folk i distriktene er tjent med dieselbil.

Avslår utbygging av Sandåa kraftverk

NVE meiner dei negative verknadene er for store.

Ferdig med sikringa på Røv

Statens vegvesen har i hovudsak gjort seg ferdige med sikringa av fv. 65 på Røv i Surnadal.

Feil i annonse

Europris har langåpent fram til klokka 22 onsdag, torsdag og fredag i uke 51.

Kikhoste ved Sande skole

Skolen sender melding til foreldre.

Tar bygdestriden med til den nye kommunen?

Lokalpolitiker Arild Svensli (H) mener det ikke er lurt for Nesset kommune å lage et eget kommunedelsutvalg for å bli hørt i den nye storkommunen Molde. – Vi risikerer at bygdestriden mellom indre og ytre deler av Nesset tas med inn i nykommunen, sier Svensli.

Bekymret for tomteområde

Sentrumsnære tomter på Høgberget i Surnadal er ikke bare, bare å utvikle.

Budsjettet for 2018 i Surnadal:

– Tøft, men forsvarlig

Politikerne i Surnadal mener de tar rette tak for å gå en tøff økonomisk framtid i møte med budsjettet de vedtar. Det innebærer kutt i åtte sykeheimsplasser.

Bidrar med matvarer og andre produkt

Folk fyller handlekorga

Det er mange handlekorger som fylles nå i førjulstida. Mange varer skal i hus. Men ei korg på Rema 1000 på Sunndalsøra er helt spesiell. Den fylles av varer som kundene ønsker at andre skal få glede av.

Sunndal Rotaryklubb lagt ned:

Ga pengene til Røde Kors

Sunndal Rotaryklubb har valgt å legge ned aktiviteten, etter nesten seksti år.