Halsafjorden og NTP

For samferdselsinteresserte er Nasjonal Transportplan, og behandlingen av denne kvart fjerde år, som OL for en toppidrettsutøver.

Derfor er det, til stor skuffelse for meg som styreleder i Halsafjordsambandet As, knapt nevnt fast kryssing av Halsafjorden i det dokumentet som går til Stortinget 19 juni.

Og logikken er vanskelig å se.

Ferjefri E39 er nedfelt som en nasjonal samferdselssatsing, hvor samtlige delprosjekter mellom Kristiansand og Trondheim skal bygges med gjennomføring på 20 år. Fylkestinget i Møre og Romsdal, som tok tidlig politisk regi på storsatsinga, har lagt til grunn ei gjennomføring etter hvert som prosjekta ble planmessig og teknologisk modne. Senere har fylkestinget også fremmet Halsafjorden som pilot. Det er satt i gang et massivt plan –og utviklingsarbeid for ferjefri E39 på teknologi og samfunnsøkonomi. Det jaktes på grensesprengende løsninger, og Halsafjorden har fått en av Statens vegvesen sine aller beste prosjektledere.

Halsafjorden har etter klimamessige vurderinger og av hensyn til fjordbredden pekt seg ut som særlig interessant for en tidlig pilot. Det er sannsynliggjort at erfaringer fra en pilot vil gi store økonomiske besparelser når de mest krevende kryssingene som bla Hafast skal gjennomføres. Størrelsen på gevinsten av en pilot er i disse dager til vurdering hos konsulentselskapet Dr. Techn. Olav Olsen.

I sin gjennomføringsstrategi sier Statens Vegvesen at Halsafjordprosjektet er byggbart ca. 2025, anslagsvis 4 år før Hafast kan påbegynnes. Og nettopp føringer fra storting og regjering stiller tydelige krav om vesentlige kostnadsreduksjoner på ferjefri E39 for at prosjektet og delprosjektene kan realiseres.

Halsafjorden har i dag kraftig trafikkvekst, med over 10% til og med april sammenlignet med i fjor, og vi ser omtrent en dobling i trafikken de siste 10 åra.  Med videre utbedring av E39 som planlagt vil dette bare fortsette.

Når Transportkomiteen avgir sin innstilling til NTP 12. juni trengs en tydelig merknad som sier at planarbeidet for Halsafjorden skal videreføres. Forprosjekteringen vil avklare om pilot skal igangsettes. Dette har Nordmøre Regionråd - ORKide også gitt et klart innspill på til Mørebenken på Stortinget.

Nasjonal Transportplan setter et svært tydelig politisk fotavtrykk i oppkjøringa til høstens valg.

 

Ola Rognskog

Styreleder i Halsafjordsambandet As og ordfører i Halsa.

Siste nyheter

Sommerhilsen fra ordfører Refstie

Så var plutselig årets siste kommunestyremøte over.

FREDAGSTANKER

Kulturell sprenghelg

Vi får det ekstra travelt i Drivaredaksjonen i helga. Det foregår store kulturarrangement nær sagt over hele distriktet.

Fiskesperra i Driva – behov for justeringer etter driftserfaring

Slik vi ser det har konstruksjon og bygging av sperra gått svært bra. Entreprenørene og alle som har vært involvert i prosjektet har gjort en svært god jobb og fremdriften har vært etter planen.

Todalsbrua: 1,5 milliarder. Halsabrua: 20 milliarder

"Når Todalsbrua står ferdig, vil trafikkgrunnlaget for den dyre Halsabrua fordunste"

Halsa-Snillfjord-Hemne til Møre og Romsdal!

Den nye storkommunen Halsa-Snillfjord-Hemne (HSH) må gå inn i Møre og Romsdal fylke, IKKE inn i Trøndelag!

Klart for traktorsafari

Visit Waterfalls inviterer til opplevelsesrik traktorsafari.

Ble beste førsteårs senior

Sondre Svensli ble beste førsteårs senior i NM i sykling.

Øramartna i helga:

Gammal-Øra fram i lyset

Ny leiar i komiteen for Øra-martnan, Martinus Grimsmo, brenn for at meir av Øra-martnan skal gå føre seg på gammal-Øra.

Giske er optimist foran høstens stortingsvalg:

– Må få folk opp av sofaen

Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske er ønsket både som kulturminister og industriminister av nordmørske partivenner.

Enighet om ny jordbruksavtale

Den økonomiske rammen er nå fordelt, men Surnadal Bondelag mener avtalen kunne vært bedre.

Gode resultat i engelsk

Årets tiendeklassinger får en snittkarakter på 3,8 til engelskeksamen. Det er 0,3 karakterpoeng høyere enn i fjor.

Løp inn til pallplass

Tre friidrettsutøvere fra Sunndal endte på pallplass i Veidekkelekene. Løpere fra Rindal og Tingvoll kom også på pallen.

Offisiell åpning av fiskesperra:

– Skal få elva tilbake til gamle høgder

– Driva er redusert til en skygge av seg sjøl. Vi skal sørge for at elva kommer tilbake til gamle høgder!

Nye lokaler innviet

En opplevelse for sansene

Brød, ost og vin på nyrestaurert låve, etterfulgt av nydelig klassisk musikk i kufjøset på Nesset prestegard falt i smak.

På sykkel gjennom fylket

Syklet rundt hele Møre og Romsdal på to uker. Nå sikter Lage Nøst (MDG) på Mørebenken.