Dordi Skuggevik

Dordi Skuggevik

Todalsbrua: 1,5 milliarder. Halsabrua: 20 milliarder

"Når Todalsbrua står ferdig, vil trafikkgrunnlaget for den dyre Halsabrua fordunste"

Når Todalsbru/tunnel kommer til å koste 1,5 milliarder, og blir realisert, tror dere da at det også kommer til å bli bygd bru over fjorden ute ved Halsa til 20 milliarder? Neppe.

Som tidligere påpekt, vil Todalsbrua dra til seg all næringslivstrafikk mellom Møre-byene og Trondheim/E6 straks den er ferdig, og forsterking av veien opp Surnadal/Rindal vil tvinge seg frem. Også fordi denne traséen da vil eliminere krevende høydedrag: Hemnkjølen, Nordmarka, Gråurda og Romsdalsstigningene. (Vi hadde nettopp bilbrann i en tungtransporter etter at den hadde kreket seg opp Bøffjordliene (Bæverfjordliene) til Nordmarka.)

Når Todalsbrua står ferdig, vil trafikkgrunnlaget for den dyre Halsabrua fordunste, og politikerne må endelig innse at å legge E39 innover Valsefjorden var et gedigent feilgrep. Så – Halsabrua vil aldri bli bygd. E39 bør derfor – post festum – flyttes til Surnadal/Rindal.

 Politikerne kan i ettertid rive seg i håret og beklage overfor transportnæringen at de ikke i tide fusjonerte de to fjordkryssingsprosjektene og bygde et fellesprosjekt: Aksnesbrua, med bru Aksneset i Tingvoll over til Surn’dalsneset med tunell under Nordmarka. Men i det lille fillelandet Norge, med en befolkning som tilsvarer 1/3 av Paris, der kan ikke Stat og Fylke samarbeide. Det er vasstette skott mellom styringsnivåene Stat (Halsa) og Fylke (Todalen). Hvis de kunne fusjonere Halsa-brua med Todals-brua og bygge Aksnes-brua, så kunne alle penger som ble spart, brukes til Talgsjø-tunellen innover mot nordøstre del av Nordmøre som er det kommende tunge området for havbruk i vår landsdel, i tillegg til at der ligger  ilandføringsanlegget for gass på Tjeldbergodden. Så alle Lendaer frå Land: Snu i tide! Hypp-Hypp!

Glærum 14.juni 2017.

Dordi Skuggevik

Siste nyheter

FREDAGSTANKER

«Jeg har en formening om at det var mer spenning under framleggelsen av statsbudsjettet før i tida»

I tidligere år sto vi journalister i kø for å hente ut statsbudsjettet og for å kikke i skattelistene. I dag får vi det servert digitalt.

Hvorfor legger vi ned asylmottak – og hva er kriteriene?

- Det er gode grunner til at vi legger ned mange asylmottak over hele Norge. Tallene taler for seg selv, mener UDI-direktør Frode Forfang.

Henta heim stolen sykkel

– Vi var ikkje i tvil om at sykkelen måtte hentast, seier ekteparet Turid og Bjørn Magne Øverås.

Har Amazon i gymsalen

Det er mye glede i en gammel Amazon, det synes også Jøran Aafarli i Halsa. Det siste året har han pusset opp en 1969-modell, og klenodiet har nå fått hedersplass i gymsalen...

Rosa sløyfe-aksjonen retter oppmerksomheten mot seinskader:

Kreftfri, men ikke frisk

Én av tre kvinner som overlever brystkreft får seinskader. – De opplever at livet ikke blir som før, sier kreftkoordinator i Sunndal, Ragnhild Eriksson.

Sunndal legesenter i toppen

Forbrukerrådet har testet hvor godt legekontorene i landet behandler kunder. Sunndal legesenter er desidert best i Driva-distriktet.

Travel sommer på hotellet

Eidsvåg Bed & breakfast har lagt en travel sommer bak seg.

Lanserer «Bli kjent-fondet»

Innbyggerne i Molde, Midsund og Nesset skal bli bedre kjent med hverandre.

Savner noen denne?

Båten ligger ved Byggmakker i Surnadal.

Rindalsmessa for åttende gang

Med 60 utstillere andre helga i november.

Mistenker promillekjøring

Forlot uregistrert bil i Ranvik.

Arvet bestefars Datsun 200 L

Tema Trafikk og motor i Driva på onsdag.