I årsplan og budsjett 2018, økonomiplan 2019-2021 for Sunndal kommune foreslås kutt i barnehagetjenesten. Ett av kuttene har større konsekvenser enn det som kommer frem i saksfremlegget: Det å gå fra 2 til 1 barnehageinntak i året.

Her har barnehagetjenesten selv drøftet seg frem til at dette er et anbefalt tiltak. Sunndal Venstre mener at flere moment er viktige å ta med seg inn i denne vurderingen.

Hva innebærer dette kuttforslaget? For de uten krav på barnehageplass i første opptak, vil man måtte vente til neste barnehageopptak før foreldrene får tilbud om barnehageplass til sitt barn. Barn født i tidsrommet desember – juli, vil ikke ha krav på barnehageplass når foreldrenes permisjonstid er over. I verste fall er barnet opp til 1 år og 8 måneder før det har krav på barnehageplass. Sunndal vil ikke lenger levere en tjeneste utover det de er lovpålagt, og dersom man går inn for dette forslaget, nedprioriteres barnehagen i forhold til tidligere.

For det første vil dette være en reell reduksjon av tilbudet kommunen tilbyr sine innbyggere. Det er ikke snakk om å endre drift eller være mer effektiv. Det vil gå fra å levere så og si kontinuerlig barnehageopptak til at foreldre må finne andre løsninger for pass av barna etter at foreldrepermisjonen på 49-59 uker er ferdig. I flere år har argumentasjonen for å ha generell redusert foreldrebetaling vært at det er dyrt å være småbarnsforeldre. Mange vil nå ikke ha annet valg enn å ta ut ulønnet permisjon. Til tross for kontantstøtten, vil dette gi en nedgang i inntekten til familien om de velger lenger permisjon selv, dagmamma eller au pair.

Hvis man ikke finner en løsning på barnepass, er det med stor sannsynlighet moren som kommer til å ta permisjon den tiden som trengs før barnet får plass i barnehagen. Dette vil virke negativt inn på likestillingen i både hjemmet og på arbeidsplassen. Kvinnen i familien vil påta seg mer av ansvaret i hjemmet og oppleve å være borte fra arbeidslivet i en lenger periode, med de uheldige konsekvensene dette har. Jeg er redd dette vil bli et tilbakeskritt for likestillingen i Sunndal.

I neste omgang kan vi se at arbeidsplasser dominert av kvinner vil få en vanskeligere hverdag. Når man kan regne med å ha ansatte tilbake på jobb etter foreldrepermisjon, vil være mer uforutsigbart og gjøre det vanskeligere å planlegge bemanning. Kommunen har mange slike arbeidsplasser, og det er ikke til å se bort ifra at dette vil gi behov for økt vikarbruk. Økt vikarbruk vil igjen gi en mindre forutsigbar tjeneste, uro på arbeidsplassen og økt fravær.

Sunndal kommune har skilt seg litt ut fra andre kommuner med å ha full barnehagedekning og på denne måten vært en attraktiv kommune å flytte til. Vår kommune er langt fra den eneste som prøver å gjøre seg attraktiv for unge arbeidstakere. Hva skal kommunen skille seg ut med nå? Spesielt ille blir det for tilflyttere som ikke har nettverk av familie som kan hjelpe til ved familieforøkelse. Istedenfor å bli værende i Sunndal, dytter vi de i retning av sin oppvekstkommune.  Kommunen har satt seg følgende mål: En attraktiv og mangfoldig kommune med 7.400 innbyggere innen 2020 (+ 3 %). Det er vanskelig å se hvordan en reduksjon i barnehagetilbudet vil bidra til å nå dette målet.

Kommunen gjør seg også mindre attraktiv for bedrifter som vurderer å etablere seg her, spesielt unge gründere, og unge arbeidstakere blir mindre attraktive for arbeidsgiver. Selv om det ikke er tillatt å stille spørsmål om planlagt familieforøkelse ved arbeidsintervju, er det en naturlig tanke for arbeidsgiver ved ansettelse. Dersom tiden man må påregne at ansatte blir borte etter fødsel dobles, vil dette unektelig telle negativt for unge arbeidstakere i etablererfasen. Spesielt for kvinner.

Og så barnet da. I barnehagetjenesten vektlegges situasjonen til barna som allerede har startet i barnehagen. Det sies at det blir uro i barnehagen når det kommer nye barn til stadighet og barn trenger 6 måneder på å finne ro og trygghet. Hva med de barna som må ha midlertidige løsninger i opptil 8 måneder før de begynner i barnehagen? Kommunen har også et ansvar for barna som er utenfor barnehagetjenesten. Disse barna må forholde seg og knytte seg til en midlertidig eller i verste fall flere midlertidige omsorgspersoner inntil de får barnehageplass. Dette vil bli en ekstra psykisk belastning for disse barna. Det virker ikke som om dette er tatt med i betraktningen til barnehagetjenesten siden de ikke er pålagt å gi disse et tilbud.

Når det er sett på økonomien i dette tiltaket, ser vi at det vil gi besparelser for barnehagetjenesten. Dette blir litt for enkelt, for det er ikke sett på de økonomiske konsekvensene for kommunen som helhet. Færre i arbeid vil gi lavere skatteinntekter til kommunen. Dette både på grunn av  nedbemanningen i barnehagetjenesten og at forsørgeren må ta ut ulønnet permisjon. En stor andel av kommunen sine ansatte er kvinner, og man må regne med økt bruk av vikarer over lengere tid. Økt bruk av vikarer er ressurskrevende og vil være en kostnadsdriver for kommunen.

Jeg har tro på at de ansatte klarer å levere en god tjeneste også med to barnehageopptak.

Dette blir en politisk prioritering. Sunndal Venstre mener at en prioritering av barnehagetjenesten er en prioritering av fremtiden til Sunndal kommune.

Maja Solli

Kommunestyrerepresentant Sunndal Venstre