Fylkestinget i Møre og Romsdal bevilget i økonomiplan 2016-2019 40 millioner ekstra til gang- og sykkelveger, der gang- og sykkelveg mellom Holte bru og Løfall sto på toppen av prioriteringslista.

Nå konstaterer de at Øvre Rindal skole blir lagt ned fra høsten, og at denne gang- og sykkelvegstrekningen ikke lenger blir like påkrevet. Dette kommer fram i saksframlegget til Samferdselsutvalget som har møte kommende tirsdag - altså 3. mai.

I fylkeskommunens transportstrategi for gående og syklende i Møre og Romsdal 2010-2019 står tilrettelegging rundt skoler øverst på prioriteringslista. Det står videre at en bør få på plass sykkelveger i en radius på 4 kilometer rundt grunnskoler og 6 kilometer rundt videregående skoler.

Vilje til omprioritering

I vurderingen til Samferdselsutvalget står å lese at Rindal kommune har sagt seg enig i at prosjektet med gang- og sykkelbane mellom Holte bru og Øvre Rindal skole kan forskyves med eventuell oppstart våren 2017.

Kommunen kan også akseptere at strekningen blir tatt ut av plan- og byggeprogrammet, i såfall på vilkår at midlene blir omprioritert til fordel for bygging av ny Holte bru. Holte bru er en markant flaskehals på Fylkesveg 65 der det blant annet ikke er mulig for to storbiler å passere hverandre og med en krapp sving som inngang til brua fra øst.

Foreslår å ta ut prosjektet

Saksbehandler minner om at rammene i investeringsprogrammet er bevilget til det enkelte programområde og ikke til den enkelte kommune.

Forslaget til vedtak blir dermed å ta ut gang- og sykkelvegprosjekt Fv 65 Holte bru - Løfall av investeringsprogrammet med begrunnelsen at premissene for tiltak ikke lenger er til stede. Saksbehandler foreslår å flytte neste prosjekt på prioriteringslista - gang- og sykkelveg på Fv 62 Kleive - Nesbøen i Molde kommune opp på topp.

Fremdeles behov

Rindal-ordfører Ola Heggem opplyser at de har sittet i møte om saka nå i april med sentrale folk i samferdselsavdelingen og mener de har fått forståelse for at sjøl om skolen blir nedlagt, er behovet for gang- og sykkelbane fremdeles til stede med fortsatt barnehage i lokalene og også norskundervisning for flyktninger.

Han sier seg skuffet over at forslaget til vedtak er de samme som før de hadde disse samtalene.

- Jeg minner også om at det er et boligfelt på strekningen og vesentlig tungtrafikk, og vi håper at sjøl om vi har antydet muligheten for en omprioritering til utbedring av Holte bru, at det bygges gang- og sykkelveg på strekningen om slik omprioritering ikke blir aktuelt. At det fremdeles legges fram forslag om å flytte midlene til neste på lista uten videre ser vi som skuffende. Det er absolutt behov for en gang- og sykkelveg mellom Holte bru og Løfall. Trafikken er såpass betydelig at det er i alle fall ikke trygt å gå og sykle der uten gang- og sykkelveg, sier Heggem.

Nevner ikke boligfelt

I bakgrunnsinformasjonen fra Vegvesenet leser vi at "det er spredt bebyggelse i området, i all hovedsak bolighus/gardsbruk. Med et par unntak ligger all bebyggelse på nordsida av vegen - på samme side som planlagt gang- og sykkelveg. Det er et forsamlingshus på strekningen (Røde Kors), og i området ligger også en skole (vedtatt nedlagt) og barnehage. Det er også ei bedrift som ligger i ytterkant av planområdet".

En kan undres om beboerne i området kjenner seg igjen her. Det er ikke nevnt i Vegvesenets beskrivelse at det ligger et boligfelt på strekningen. Det er nevnt "ei bedrift" som i virkeligheten er fire bedrifter, nemlig Deltrans AS med Best bensinstasjon, Rindal betong, Wvt Betongprodukter AS og Børset Bakeri AS. Disse er lokalisert på et større område som er regulert til industriområde.