Etter en teknisk konkurs i fjor høst, der resultatet blei betraktelig lavere rentekostnader, er hverdagen betraktelig lysere ved Gårdsslakteriet Sylte AS som bedriften heter etter nystart. Nye kunder kommer til. Ordrebøkene fylles og omsetningen øker. Familiebedriften regner med en omsetning i år på mellom 2,5 til 3 millioner kroner. Med betraktelig lavere faste kostnader er driftsmarginene gode.

– Mer lønnsomhet i drifta, en helt annen hverdag, sier Ola Sylte.

Men kundene kommer sjelden rekende på en fjøl. Nitid markedsføring og kundekontakt over tid er det som gir resultat. I tillegg er slakteribedriften med i prosjektet «Den gode maten» og mener å ha drahjelp derfra også.

– Å få nye kunder krever mye kundekontakt. Det tar gjerne flere møter for å vinne nye kunder over, sier Sylte.

For det lille slakteriet på Sylte er det mange motbakker og kneiker som skal forseres fra grisen hentes fra eget fjøs til den ligger i en ferskvaredisk, eller serveres på en restaurant. Hele slaktet må utnyttes. Sylte må ha avsetning på steiker, flatbiffer og knoker, ikke bare fileter, nakker og rygg. Å sy sammen dette er alfa omega. I tillegg skal alle varer kjøres ut og leveres fra egen kjølebil. Og siden et lite slakteri sjelden når opp mot kjedevarer i dagligvarediskene må Sylte finne butikker med ferskvaredisker for å få solgt kjøttet sitt. I tillegg til å stå på marked og festivaler.

– Siden vi må ha avsetning til hele dyret må vi si nei til mange store bedrifter som ønsker å kjøpe store mengder av de beste stykkene, sier Sylte.

Videreforedling

Siden butikker med ferskvaredisker ikke vokser på trær er marked og festivaler viktige salgsarenaer for Gårdsslakteriet Sylte. Der selger Sylte kjøtt og merkevarene, chilipølse, bratwurst og middagspølse. I tillegg røyker de bacon, koker sylte, har sylteflesk, koker bog og lager saltkjøtt. Nytt produkt av året er ferdig panert schnitzel av flatbiff. Nå går slakteriet en hektisk festivalsommer i møte.

– Videreforedling er viktig og vi utvikler sakte, men sikkert nye produkt, sier Sylte.

Vekst

Slakteren tar mål av seg til å øke omsetning og varespekter. Nå slakter han en tredel av egne dyr resten sendes til samvirket, så han har mer å ta av. Men for Sylte er det viktig hele tida å ha den rette balansen i veksten slik at han ikke sitter igjen med kjøtt.

– For en liten bedrift som oss er det ikke mulig å ha stort lager, sier Sylte.

I disse dager skjæres det kjøtt for alle penga. Bedriften har tre årsverk, men slaktere og skjærere leies inn på timebasis etter behov.