- Det skal for alvor tas i bruk etter fellesferien.Seacargo skal ha båt der med ukentlige anløp. Da blir det høytidelig åpning med en markering, der næringslivet og ordfører vil være tilstede, forteller seniorrådgiver Jan Olav Bjerkestrand som er prosjektleder og har hatt ansvar for utbygging av havna.

Mange fordeler

Han forteller at havna har blitt godt mottatt av næringslivet. - Det er et godt alternativ for biltransport, og det er et mer miljøvennlig alternativ. Det egner seg og bedre for større kvanta med last, sier Bjerkestrand.Piplelife og Møretre vil være de største kundene. Pipeleife har rør med dimensjoner som egner seg til båttransport. - Seacargo Express blir rorobasert, det fortkorter også tiden båten vil lligge til land, sier Bjerkestrand.

Sea-Cargo Express er et ro-ro/lo-lo skip på 7500dwt, og har en lengde på 119m, så får man håpe at transportvolumet etter hvert blir så stort at man kan få flere anløp pr. uke. Dermed kan det skape positive ringvirkninger for en større del av næringslivet i regionen og også for lokale landbaserte transportaktører som skal frakte godset til/fra havnen

Asfaltering på anbud

En annen fordel er at havna har store bakareal for lagring. Det er Allskog som kjører trevirke og tømmer derfra. Allskog er en stor aktør på kaia. En av fordelene i Surnadal er at man har tilgang på store areal for lagring av gods i nær tilknytning til havnen. Allskog er også en stor aktør/bruker av havna når det gjelder lagring og utskipning av tømmer.Nå jobbes det med å et anbud for asfaltering på resten av området.