Linda Sæter var med og startet opp Nesset taxi i mai 2014, så da har hun vært i bransjen i vel to år og allerede rukket å bli hovedaksjonær på den tida. Vi har hørt at hun er en god forretningskvinne, men som kommentar til det ler hun:

– En kommer langt med sunt bondevett!

Hun hadde ingen konkrete mål eller planer om å bli hovedaksjonær i Nesset taxi.

- Når Jan Ståle Alme ønsket å selge seg helt ut, ble det naturlig at jeg kjøpte opp de aksjene jeg hadde krav på, og slik få størstedelen av aksjene.

Linda Sæter er daglig leder og innehar nå 65 prosent av aksjene, mens Odd Arne Langset eier 35 prosent. Sistnevnte kom inn som styreleder, men har ikke med den daglige driften å gjøre. Nesset taxi, som ble stiftet i 2014, har tilholdssted i Langsetbrakkene på Langset i Eidsvåg. Det er der vi møter Linda Sæter, som er korrekt antrukket for drosjekjøring. Hun viser fram bilparken som består av tre biler: to Skoda Superb og en Mercedes Sprinter 8-seter.

Mest pasientkjøring

Det er for tida tre ansatte i Nesset taxi:

– Vi har en turnusordning, er på vakt og er tilgjengelige døgnet rundt. Kjøring på natt skjer mest på helg, det er det ikke så mye av på hverdager.Kjøringen av pasienter er viktig for Nesset taxi:– Det er mest pasientkjøring, men vi har en god del privatkjøring og skolekjøring også. Både privat- og pasientkjøring har økt betraktelig siden oppstarten. – Opplever du piratkjøring i ditt område og hva synes du om det?

– Piratkjøring er det helt sikkert her, som å andre plasser, men det er vanskelig å bevise om kjøringen blir betalt, eller om det er en vennetjeneste. Vi er en liten kommune, hvor all erkjenner alle, så da blir det ekstra vanskelig å gjennomskue. Piratkjøring ødelegger for næringa vår, så det synes jeg selvfølgelig ikke noe om.

Trives på jobb

Linda Sæter stortrives med drosjekjøring og er en type som gleder seg til å gå på jobben.

– Det føles ikke som om jeg er på jobb når jeg er ute og kjører. Det kjekkeste med jobben er relasjonen jeg får med bygdefolket. Det er utrolig mange fantastiske mennesker som bor i Nesset, smiler hun. Og fortsetter:– Uansett om det er pasienttransport, skoletransport eller festkjøring, så har jeg det kjempetrivelig på jobb.Noen dager er travle, men Linda synes at jo travlere det er, jo artigere er det.

– Utfordringen med virkelig travle dager, er å få logistikken til å gå opp, og samtidig på en slik måte at kunden sitter igjen med en positiv opplevelse av oss. Det er det viktigste!

– Er det noe du finner kjedelig ved jobben?

– Kontorarbeid er kjedelig, men det må selvfølgelig gjøres det også, så det er bare å gjøre det beste ut av det.

Før Linda startet med taxikjøring, jobbet hun i Molde Bedriftshelsetjeneste i 20 år.

– Der var jeg ansatt som legesekretær, samt at jeg var daglig leder i tre år, forteller hun.

Bygger plattform

– Hvordan ser du på framtida til Nesset taxi?

– Jeg ser lyst på framtida, men med tre løyver og tre ansatte som i dag, så er vi sjølsagt prisgitt de kontraktene vi har per i dag med Pasientreiser og Nettbuss. Det er ingenting som tyder på at vi skal miste disse med det første. Når det er sagt, så skjer det stadig forandringer i næringslivet, så en skal aldri være for sikker. Da er kunsten å bygge en god plattform i gode tider, som en kan stå på i vanskelige tider, for de kommer helt sikkert!

– Noen planer om å utvide bilparken, og skal dere holde til fast på Langsetbrakkene?

– Slik det er i dag, har vi ingen planer om å utvide bilparken, men jeg har noen forespørsler på gang nå, som kan føre til at vi må søke om å løse ut reserveløyve, så vi får se hvordan det går.