Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner. Én av tolv norske kvinner utvikler brystkreft i løpet av livet.

– De aller fleste kjenner nok noen som har eller har hatt brystkreft, eller de har opplevd å få diagnosen sjøl, sier Eriksson.

– Dette er noe som berører oss alle.

Flere overlever

Hvert år i oktober arrangerer Brystkreftforeningen Rosa sløyfe-aksjonen i samarbeid med Kreftforeningen. Aksjonen er en viktig del av Brystkreftforeningens arbeid. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftramma, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.

Eriksson sier hun mener det er viktig å markere aksjonen også lokalt. Hun kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å få fram budskapet om at kvinner jevnlig må undersøke brystene sine og gå til mammografi.

På den måten kan kreften oppdages tidligere – og flere liv kan reddes. Takket være forskning på behandling og tidlig oppdagelse av brystkreft overlever flere i dag enn tidligere. Eriksson viser til tall fra Kreftregisteret, som viser at nesten 90 prosent av alle kvinner som får brystkreft lever fem år etter at de fikk diagnosen.

– Veldig mange blir friske. Samtidig var det i 2014 663 kvinner her i landet som døde av brystkreft.

Arv

Tema for årets aksjon er arvelig brystkreft. «Slekta din er verdt å kjenne. I noen tilfeller skyldes brystkreft arvelige genfeil. Kunnskap om din families krefthistorie kan redusere risikoen og forbedre prognosen for brystkreft», sier Rosa sløyfe-aksjonen.

I Norge anbefales kvinner å be sin fastlege om henvisning til genetisk veiledning dersom de er i en av følgende grupperinger:

* En nær slektning som fikk brystkreft før hun fylte 50 år, eller en med eggstokkreft – uansett alder.

* To nære slektninger på mors- eller farssida med brystkreft, som i gjennomsnitt var under 55 år på diagnosetidspunktet.

* Tre nære slektninger på mors- eller farssida med brystkreft, uansett alder.

For de som får påvist genfeil kan forebyggende tiltak iverksettes for å redusere risikoen og forbedre prognosen for brystkreft.

Lørdag i Amfi

Rosafargen satte sitt tydelige preg på Amfi Sunndal tirsdag ettermiddag. Som en del av aksjonen selges produkt som armbånd, kortmapper, isskraper, sokker, penner, bøker og mye annet. Kjennemerket til aksjonen, den rosa sløyfen, kunne en også finne i flere varianter. Årets rosa sløyfe-pin i skinn er designet av blogger og designer Camilla Pihl, og har et gullhjerte i sløyfen som skal symbolisere kjærlighet og støtte til de som er rammet. Pihl har sagt om samarbeidet at «De som er så uheldige å bli rammet av brystkreft må forberede seg på sitt livs viktigste kamp. Jeg vil at årets Rosa sløyfe-pin skal symbolisere styrke, den indre krigeren i deg, og mot».

 – Vi ser at både kvinner og menn stopper opp her på standen og slår av en prat, sier Eriksson.

– En del velger å fortelle om egne opplevelser. Det er mange som har en historie å fortelle.

Også kommende lørdag blir det rosa stand i butikksenteret på Sunndalsøra.

Eriksson har fått med seg flere frivillige; Guri Anne Husby, Kaisa Rotlid og Hilde Bøen stiller alle opp og gjør en innsats for aksjonen. De håper å treffe mange i senteret lørdag.

Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999.