Det er ikke noe man gjør så mange ganger i livet; kjøper og selger bolig. For de fleste kan det være trygt å ha banken med som støttespiller i en slik prosess.

Garanti Eiendomsmegling Sunndal og Sunndal Sparebank har samarbeidet siden 2009. Nå knytter de enda sterkere bånd. Eiendomsmeglerfullmektig Christina Angvik Jensen flytter inn og får kontorplass i banken. I første omgang vil hun dele tida mellom kontoret i banken og kontoret på Sunndal Boligbyggelag et steinkast unna – men på sikt er målet at hun skal ha fast plass i sparebanken. I disse dager tar det nye kontoret på hjørnet av bygget form; i begynnelsen av november er det innflyttingsklart.

Vinn – vinn

– På denne måten ønsker vi å befeste og styrke markedsposisjonen som vi begge har, på bank og på megling, sier banksjef Jonny Engdahl og daglig leder i Sunnbo, Vidar Rudi. Engdahl legger til at Sunndal sparebank er markedsleder på personkundemarkedet lokalt, og vil gjøre sitt for at Garanti skal få en minst like stor markedsandel – anslått til femti-seksti prosent.

– Vi har en klar ambisjon om å kapre mer av markedet, bekrefter Rudi.

Banken håper også at det å ha en megler under samme tak vil bringe nye kunder til banken. Vinn – vinn for begge – og for kundene, tror de. Rudi og Jensen sier at de ofte som meglere opplever at boligkjøpere vil ha det enkelt og effektivt. De vil ha raske prosesser og hurtige svar. Å finne banken under samme tak som megleren tror de at mange vil sette pris på. Det antydes også muligheter på sikt for at en rådgiver fra banken kan være med og møte kundene allerede på visning.

Samtidig er begge parter klare på at det fortsatt skal være opp til den enkelte boligkjøper å velge bankforbindelse – og opp til den enkelte bankkunde å velge megler.

– Vi skal drive positiv framsnakking av hverandre, men kundene skal ta valget sjøl, sier Engdahl.

Et ansikt

Undersøkelser viser at bankkunder fortsatt ønsker personlig rådgivning når de skal ta viktige økonomiske beslutninger. Siri Sande er markeds- og digitalansvarlig i sparebanken. Hun sier at banken skal være støttespiller for folk gjennom store livshendelser. Sørge for at de føler seg trygge og sikre på de valgene de tar.

– Alle opplever dager der man har behov for å snakke med noen. Det kan gjelde skilsmisse eller arv – eller boligkjøp, legger Engdahl til. Han viser til undersøkelser blant unge boligkjøpere, som viser at halvparten ønsker noen å prate med – men at bare fem til ti prosent opplever å faktisk få det. Slik ønsker ikke sparebanken å ha det.

– Jeg tror det fortsatt vil være viktig å møte folk ansikt til ansikt. På personlig kunderådgivning skal vi være best, understreker han.

Sunndal Sparebank har også fått fornyet tillit som hovedbankforbindelse for borettslagene i Sunndal. Kontrakten ble nylig underskrevet. Banken har også ambisjon om å sikre seg avtaler med de andre borettslagene Sunnbo er forretningsfører for, i seks kommuner foruten Sunndal; Oppdal, Tingvoll, Nesset, Surnadal, Averøy og Kristiansund.