Leiketøysbutikkene er den bransjen her i landet som er mest avhengige av julehandelen. Omsetningen i desember kan utgjøre den store forskjellen. Sammenlignet med de andre månedene i året, mer enn tredobles omsetningen i disse butikkene i ukene før jul.

Kø på posten

Daglig leder ved Yes! Vi leker i Amfi Sunndal, Even Reknes, legger ikke fingrene imellom. Hvis folk i Sunndal vil ha en leikebutikk på stedet, må de handle lokalt, understreker han.

– Det er tungt å drive. Og vi har ikke hatt den omsetningen i desember som vi hadde håpet på. Sjøl om det er mange som er innom og handler, ligger vi bakpå, fire dager før julaften.

At det er alvor, legger han ikke skjul på. Og det gjelder ikke bare leikebutikken. Også andre butikker under glasstaket merker konkurransen fra sterke og store aktører på nett, som presser prisene ned. Å følge på kan være krevende. Enkelte opplever at kunder kommer inn i butikken, prøver klærne – og så går heim for å bestille dem på nett. Butikkene blir på det viset et utstillingsvindu for netthandel. Frustrerende – og umulig å leve av. Reknes konstaterer tørt at den plassen det er mest kø nå før jul, er foran disken på posten – av folk som skal hente ut pakker med bestillinger gjort på nett. Andre butikkdrivere forteller at de har kunder innom, som ærlig sier at de ikke vil handle nå, fordi de «venter på salget».

– Men det kan ikke butikkene leve av.

Reknes har arbeidet som sjåfør i en årrekke, og sier at det er nok av plasser han kjører igjennom hvor mørklagte butikklokaler gaper mot gatene. Bare dagligvarebutikkene overlever.

– Nå sier jeg ikke at det er så ille her i Sunndal, men jeg håper folk kan tenke seg om. Det er flere butikker i senteret som har røde tall, og er avhengige av en god desemberomsetning for å lande trygt. Hvis kundene vil ha butikker her på stedet, må de bruke dem.

En kamp

Før julehandelen i år var det mer enn 50 prosent av de spurte i en undersøkelse som sa at de ville handle julegaver på nettet i år. Samtidig er det veldig få, rundt seks prosent, som svarer at de vil kjøpe de fleste eller alle gavene på nett.

Senterleder i Amfi Sunndal, Bergsvein Brøske, sier at temaet netthandel og handelslekkasje til byene er tema både på butikkledermøter, fellesmøter og i samtaler med butikkdrivere i hverdagen. Det er mange som kjenner på en krevende konkurransesituasjon. Fire dager før jul ser det ut til at Amfi Sunndal samlet vil lande litt over fjoråret på resultatet for desember.

– Jeg vil ikke si at det er mange butikker som sliter. Men generelt er det en kamp for å få nok omsetning.

– Har butikkene i senteret rustet seg godt nok før årets julehandel?

– Svaret mitt på det er ja. Vi gjør så godt vi kan, både enkeltvis og i fellesskap.