Problemet er å tidfeste når Fv65 b.lir satt i forsvarlig stand. Fylkespolitiker Frank Sve sier vegen er en av mange fylkesveger som ikke bare trenger asfaltklatting, men forsterkning. Frp politikeren fikk ta vegen i selvsyn samtidig som han fikk sitte på trailer på den forferdelige turen fra Skei til Svorkmo. Allerede i Rindal kunne Sve konstatere vegen sårt trenger å utbedres. Og Sve sier seg delvis enig med rindalsorsfører Ola Heggem når han sier store tunnel og bruprosjekt bør settes på vent noen år til vedlikeholdsetterslepet på fylkesvegene er tatt.

- Vi som bor og virker langs vegen føler oss ikke verdsatt når vi år etter år ser ingenting bli gjort for å utbedre vegen, sier Ola Heggem.

- Jeg tror det er tverrfaglig og politisk enighet om at det må bevilges mer penger til etterslep av vedlikehold på fylkesvegene, samtidig som vi ruster opp riksvegnettet, sier Sve.

Han ønsker det blir satt av minst 150 millioner kroner i året til asfaltering, og i tillegg sette av nye penger til vegforsterkning. Han ser sjøl hvordan asfalten sprekker opp og detter sammen. Det vet han ikke går å bøte bare med ett nytt lag asfalt som blir seende like ille ut etter et par år.

- En kan ikke fikse et lekk tak med å sette inn nye møbler i stua, sier Sve.

Rindalsordfører Ola Heggem og surnadalsordfører og fylkespolitiker Lilly Gunn Nyheim er glad fylkespolitikere tar seg tid til å komme å se på fylkesveg 65. Vegen deler Møre og Romsdal med Trøndelag. I nabofylket står fylkesvegen på en prioriteringsliste, det gjør den ikke i Møre og Romsdal. Dette mener Sve det bør gå å endre på.

- Jeg er enig i at denne vegen må prioriteres, sier Sve.

Før turen opp dalen hadde Sigmund Aandstad fra Pipelife holdt en appell. Der sier han han synes det gjøres alt for lite for å vedlikeholde Fv65. At vegen settes i en slik stand at det går å kjøre 25 meters vogntog på den er alfa omega for rørprodusenten. Hver dag med elendig vegstandard og normal lengde på vogntog betyr en dag mer med tap for bedriften. Konkurrentene kjører nemlig langs veger med såpass standard at 25 meters vogntog kan kjøre der.

- Vi fortviler, det skjer veldig lite, sier Aandstad.

Lastebileier og medeier i Surnadal Transport Odd Magne Gulla fortviler også. Som lastebileier har han høgere utgifter i form av større slitasje både på materiell og personell enn konkurrentene. Han sier det begynner å bli så ille at det er vanskelig å få rekruttert sjåfører til å kjøre for seg.

- Jeg blir skamfull når jeg ser hvilken veg vi har gjennom dalføre og når vi hører hva næringslivet sier. Det kjører flere biler per døgn denne vegen enn på E-39 over Hemnekjølen og nest mest i fylket etter E-36 opp Romsdal, sier Ola Heggem.

Det er ei gruppe fra kommunene og næringslivet som jobber for å få omklassifisert Fv65 til riksveg i håpe om å komme noe nærmere en oppgradering. De er lovt å kunne bli omklassifisert, men den er ennå ikke blitt det.

- Jeg vet vi kommer i en ny kø der vi må sloss om penger. Men staten har mer penger og bruker mer penger på veg enn fylkeskommunene, sier Heggem (Sp).

Samferdselspolitikerne Sve, Jack Sæter og Lilly Gunn Nyheim vil likevel kjempe for å få penger til vegforsterkning på Fv65 så snart som råd er.

- Vegstokken må byttes ut, sier Lilly Gunn Nyheim (Ap).