Årsakene er sammensatte, men den økende netthandelen er utvilsomt en av årsakene til at mange spesialbutikker opplever at det har blitt vanskeligere å holde det gående. Vi ser det også i kommunene i Driva sitt dekningsområde. I Amfisenteret på Sunndalsøra har det til tider vært for mange neddratte gitter i vår. Der kommer det nok til nye butikker, men jeg har registrert at butikkinnehavere som har måttet stenge dørene, har oppgitt netthandelen som en medvirkende årsak.

Norge er på Europatoppen i netthandel. Ni av ti handler på internett og hver tredje nordmann handler over nett hver måned. Netthandelen fortsatte å vokse også i fjor. Ifølge Virke ble det handlet for 36,5 milliarder kroner i norske nettbutikker i 2016. I tillegg kommer nettimporten fra utlandet. Dette er en utvikling som kommer til å fortsette. Vi nordmenn kanm være ekstremt opptatte av pris når vi eksempelvis skal kjøpe et par sko. Det er trist å høre historier der folk først har vært innom sko- eller klesbutikken for å prøve varene de er ute etter, for så å gå heim og bestille den samme varen noen kroner rimeligere fra en nettbutikk.

Dette er en frekkhet som stadig flere benytter seg av. På «fagspråket» kalles det vistnok showrooming. 68 prosent av unge under 35 år oppgir ifølge Virke at de showroomer en gang iblant.

Mulighetene vi har som nettbrukere er enorme. I dag kan du bruke mobiltelefonen til det meste. Også til netthandel. Tilbudene strømmer på. I utgangspunktet blir det feil å kritisere oss sjøl for å handle der det er billigst, men det er viktig å være klar over konsekvensene. Økende netthandel vil svekke det butikktilbudet vi i dag er vant med å ha rundt oss. I tillegg vil det også svekke de mange arbeidsplassene handelsnæringen står for.

Netthandel er kommet for å bli, og er både lettvint og i mange tilfeller fornuftig. Det kan likevel aldri erstatte den personlige kontakten og sørvisen du får når du kommer inn på en butikk. Den er etter min mening viktig. Det er greit å få hjelp i en klesbutikk når du føler at du trenger det.

Det forteller kanskje mest om meg som nettbruker, men jeg er blant dem som så langt i livet knapt har benyttet meg av muligheten til å handle på nett. Det er i og for seg ikke noe prinsippielt i det, men har rett og slett ikke følt behovet. Jeg finner det jeg trenger i butikkene.

Jeg forventer likevel ikke at den yngre generasjonen tenker slik. Tidene forandrer seg. Også handlemønsteret. Men jo mindre vi handler lokalt, jo større blir konsekvensene for butikktilbudet slik vi dag kjenner det.

God helg!