Både fiskere og campingplasseier er mildt sagt frustrerte over Statkraft – igjen. For det er ikke første gang de er irriterte over Statkrafts måte å drive strømproduksjon på i lakseelva Bævra. Dette er et årlig problem, og det er fint lite bedring å spore.

Etter oppfordring fra flere hold samler vi noen av fiskerne ved Småøyan Camping og tar en prat om elva, fisket, Svorka kraftverk og Statkraft. Det er en engasjert, men frustrert gjeng vi møter.

Første del av årets laksesesong var grei, mener fiskerne, fordi det kom mye nedbør. Kraftstasjonen ble også delvis kjørt da. Men siste måneden vært preget av nattestengt elv, mens det kjøres for fullt på dagtid. Nå har det ikke vært vann i elva på mange dager, strømpris og kapitalkrefter trumfer tilsynelatende både miljø og alle andre hensyn, en historie som gjentar seg gang på gang.

Taper mye penger

– Vårherre sørget heldigvis for brukbar vannstand første del av sesongen, men nå er det helt ubrukbart, fastslår Emil Roger Øyen ved Småøyan Camping.

Campingen taper mye penger på at elva ikke er fiskbar, fiskerne lar være å komme hit – eller forlater campingen mye tidligere enn først planlagt.

– I august er det stort sett bare fiskere som bor her. Men når folk spør meg om hvordan elva er så kan jeg jo ikke lyge heller, jeg må si det rett ut som det er. Derfor kjøper de ikke kort, men kjører videre, sier han.

I år er det kun solgt 45 fiskekort, en halvering fra i fjor, og hittil er det tatt kun åtte (!) laks i år, samt en eneste ørret(!). I fjor ble det tatt 54 laks (183 kg), og totalt 76 kg ørret.

Nær tørrlagt om natta

– Dette er slett ikke enkelt, det er børser og strømpriser som bestemmer alt, fastslår fiskerne. De tenker spesielt på den såkalte «jojo–kjøringen», altså hyppige stans og igangkjøring av kraftstasjonen/strømproduksjonen, som gir svært store vannstandsvariasjoner på kort tid. Elva er nærmest tørr når stasjonen stenges og produksjonen ikke går.

– I lang tid har de stengt av vannet om kvelden klokka 23, og åpnet igjen klokka 08. Det er jeg svært skuffet over, for vi hadde egentlig en muntlig avtale om at de heller skal stenge tre-fire dager om gangen, og kjøres igjen like lenge, flere dager i strekk. Slik er det dessverre ikke, sukker Stein Wæge, som er en ivrig fisker og evig forkjemper for Bævra. Han mener dette kunne vært unngått ved å fylle magasinene mer før sesongen.

– Har man 80–90 prosent i magasinet så går det bra, – hvis man da ikke tenker kun pris, legger han til. Men han mener Statkraft nå godt kan kjøre de siste dagene av laksesesongen, da det ifølge han er 37 prosent i magasinet nå. (onsdag).

– Grønn kraft og laksedød

At Statkraft og Svorka reklamerer med såkalt «grønn kraft» provoserer dem. Fiskerne synes at det blir feil å reklamere med grønn kraft, når nattestenging og raske nedtappinger tar livet av yngel og hindrer laksen i å gå opp i elva.

– Ute i fjorden står laksen og stanger og vil opp i elva, men kommer seg ikke opp når det er så lite vann. Slike plutselige og hyppige vannstandsreduksjoner dreper mye av yngelen også, så da blir jobben som gjøres med utsetting av yngel temmelig bortkastet, mener Halvor Bele, som har fisket i elva årlig siden barndommen.

Stein Wæge har også sjøl bidratt mye ved slik utsetting av yngel.

– Statkraft kultiverer og tar stamfisk, de setter ut fisk fra settefiskanlegget i Todalen. Det er vel totalt fem arbeidsplasser det dreier seg om der, så det går ganske mye penger til dette. Men på den andre siden drives det altså på en måte som gjør at laksen ikke kommer seg opp elva, og at yngel som blir født i elva strander i små dammer og dør som følge av rask nedtapping. Det kan virke som denne jobben er litt bortkastet ja, sier han, og får full støtte hos de andre.

– Utsetting av yngel er bortkastete penger og arbeid når yngelen ellers i elva dør likevel. Dette gjør Statkraft kun for å pynte på ting og danne et fint bilde, mener Øyen. – De gir med en hånd, men tar igjen med begge. Grønn kraft og laksedød i skjønn forening, sier han.

Ber om vann i elva

Ved flo sjø kommer laksen seg opp til brua ved campingen nå, men ikke lenger.

– Det koker av laks i utløpet, så folk får mer laks i sjøen enn i elva. Når de stenger elva om natta går ikke fisken opp, og det viser seg at det er helst når det er mørkt den vil opp, forteller de.

Øyen forteller at mye laksen kom opp til campingen når elva var bra, men at det nå har vært helt dødt lenge.

– Det må kjøres flere dager i strekk for at laksen skal gå opp. Nå er sesongen snart omme, så vi håper virkelig Statkraft kan ha anstendighet nok til å fylle elva med vann nå de aller siste dagene, sier de. 15. august er siste dagen, altså tirsdag.

Har tro på bedring

Wæge forteller at tiltak som er gjort i elva så langt er at det er lagt en terskel oppstrøms utløpet av kraftstasjonen, men at dette er slik han ser det også er helt mislykket. Men sjøl om de andre er i sterk tvil, har han imidlertid trua på at det kan bli bedring i Bævra med tida.

– Når elva blir såkalt miljøelv blir det noe annet, så jeg har trua på at det kan bli bedre om et par år, sjøl om det vil koste litt. EU-direktiv og vanndirektiv sier at elvene skal komme nært opp til det de en gang var.

Han gjentar imidlertid at han er svært skuffet over måten det nå gjøres på, til tross for dialog med Statkraft tidligere og muntlig avtale om lengre produksjonsintervaller.

– Dette er da egentlig ei kjempegod lakseelv det, så lenge det er bra med vann her, fastslår laksefisker Trond Larsen.

Ingen svar hos Statkraft

Vi tar kontakt med informasjonsansvarlig for region Midt–Norge, Norman Kjærvik i Statkraft, som også har vært i dialog med både Wæge og andre om Bævra flere ganger tidligere og derfor er godt kjent med den tilbakevendende problemstillingen.

Men Kjærvik sier han ikke er så godt oppdatert på kraftproduksjonen her akkurat nå, og henviser videre til sjef for anleggene i Møre og Romsdal, Arild M. Gjerdevik. Gjerdevik på sin side forteller at han er på ferie og at han derfor heller ikke er oppdatert på situasjonen.

Vi ringer Kjærvik igjen, som nå henviser til direktør for Region Midt, Svein Ove Slinde. Hos Slinde får vi imidlertid beskjed om at han ikke er tilgjengelig eller at mobilen er slått av.

Det lykkes dermed ikke å få en kommentar på hvorfor Statkraft kjører som det nå gjøres i Bævra, med hyppige stans og igangsettinger, framfor lengre intervall som tidligere lovet.

Fredag morgen tok Statkraft imidlertid kontakt og ville gjerne kommentere situasjonen.

Les Statkrafts kommentarer her.