Til tross for sterke ryggsmerter etter noe privat arbeid sist helg, forsikrer en sengeliggende rektor Mons Otnes at han skal være klar til å ta imot elevene til skolestart mandag, til tross for at han har fått streng beskjed om å ta det med ro noen dager.

– Jeg skal i alle fall møte opp, ler han, når vi snakker med han på telefon dagen etter kiropraktorbehandling, der han ligger med smertestillende innabords og med ispose på ryggen.

Mandag ønsker han nye og "gamle" elever velkommen til et nytt skoleår, for øvrig ved en skole som kan vise til en positiv utvikling de siste åra når det gjelder elever som fullfører og består videregående utdanning.

– I fjor var det 91 prosent av elevene som gjennomførte og besto. Dette synes jeg er et godt tall, og det er bare tre andre skoler i fylket som ligger høyere enn oss, sier Otnes.

Fraværet har gått mye ned

Samtidig som tallet for gjennomføring er høgt, har fraværsregelen ført til at fraværet også har gått mye ned.

– I fjor var fraværet på 4,1 prosent, så det har gått ned med to prosent på ett år. Sammenhengen med mindre fravær og høyere gjennomføringstall er ganske åpenbar, og dette er noe vi ser ved alle skoler, sier Otnes.

Han ser at fraværsregelen i noen tilfeller fører til at elever som er så sjuke at de burde vært heime i senga si heller møter opp på skolen, men mener likevel at regelen generelt fører mest godt med seg.

– Ungdommene har jevnt over blitt mye flinkere til å møte opp. Det er nok slik at de som går og «kjenner på noe» i større grad møter opp på skolen nå i stedet for å ta det enkle valget og bli heime.

Fra 1. august ble det også endringer i regelverket om skolemiljø; nulltoleranse for mobbing er innført. Alle som jobber på skolen skal sikre at elevene har det trygt og godt på skolen, og elever og foreldre som mener skolen ikke gjør nok for å stanse mobbing, kan ta kontakt med Fylkesmannen.

– Dette har vi hatt mye fokus på nå i forberedelsene, påpeker Otnes.

Har ansatt fem nye

To lærere ble pensjonister etter siste skoleår, men det er nå ansatt flere nye. For at kabalen skal gå opp er det ansatt to nye lærere på realfag; matematikk og naturfag, og en lærer på helse– og oppvekst. En ny konsulent starter også nå til høsten, og det er ansatt en lærer på deltid i engelsk.

– I tillegg har vi hatt noen interne rokeringer og flyttet litt fra fag til fag. Sjøl om det helt sikkert vil bli noen endringer, mener vi nå at kabalen har gått opp, sier Otnes.

Den siste tida har alle ansatte vært i full sving med å forberede skoleåret, og mandag er sommerferien definitivt over for elevene også. Da stiller de nesten 300 elevene med blanke ark.

– Vi vet ikke eksakt elevtall enda, men det siste tallet vi har er 288 elever, så det er veldig bra. I år ser vi spesielt at flere søker på studiespesialisering og på helse– og oppvekstfag, og det er også mange som har søkt bygg– og anleggsfag i år. Søknadsmessig er dette de tre største ut ifra tilbudene vi har.

Mange utdanningsvalg

Og elevene har hatt mange valg når de nå starter på videregående utdanning ved Surnadal videregåande skole, både førsteårselever og de som allerede har gått et år eller to.

De som tar studiespesialisering har følgende valg: Vg1: Studiespesialisering. Vg2 og Vg3: Realfag. Vg2 og Vg3: Språk, samfunnsfag og økonomi. Elever på utdanningsprogrammet for studiespesialisering kan også få tilbudet om 5 timer toppidrett i uka. På toppidrett kan elevene velge fordjupning innen utholdenhet, fotball, håndball, taekwondo og ridning.

– Toppidrett er et populært tilbud som mer enn 50 elever har valgt i tillegg til andre fag, sier Otnes.

Når det gjeld yrkesfag har skolen vg1-kurs i fire yrkesfaglege utdanningsprogram: Bygg– og anleggsteknikk (Vg2: Byggteknikk), elektrofag (Vg2: Automatisering. Vg3: Automatiseringsfaget. Videreutdanning i andre retninger kan være kryssløp til Vg2: Industriteknologi), helse– og oppvekstfag (vg2: Barne- og ungdomsarbeiderfag. Vg2: Helsefagarbeider), og teknikk og industriell produksjon (vg2: Industriteknologi. Elever som vil skifte programområde etter Vg1 har følgende alternativ til kryssløp: Vg2: Automatisering, og videre til Vg3: Automatiseringsfaget).

– Bli kjent og hjelp hverandre

Førsteårselevene starter nå på en annen type skole og utdanning enn det de har vært vant med fram til nå. Nå er det de sjøl som har valgt hva de vil gå, og da ser man også ofte at elevenes interesse for det de driver med øker, ifølge Otnes.

Rektoren understreker at alle ved skolen nå gleder seg veldig til å ta imot alle ungdommene mandag, og han kommer avslutningsvis med noen velmenende ord.

– Jeg håper alle vil gjøre sitt beste når de nå begynner med noe nytt og sjølvalgt. Jeg håper også at de benytter sjansen til å møte – og bli godt kjent med mange andre ungdommer, og at de også hjelper de andre til å trives godt. Alle skal i alle fall være hjertelig velkomne!