Mange har vel fått med seg John Storholts videoreportasjer både i lokalaviser og på NRK Trøndelag. Innkjøp av drone vil nok bidra til å heve kvaliteten.

John Storholts frilans-karriere startet i begynnelsen av 80-tallet da han ble kontaktet av NRK med spørsmål om å rapportere vær og føreforhold over Rindalsskogen.

På den tida var han gardbruker på Utistu Storholt, og beliggenheten til det mange ser som en fjellovergang, i tillegg til Storholts medlemskap i Truckers International Association (T. I. A), gjorde at NRK ble oppmerksom på ham.

– Jeg hadde kontakt med trailersjåførene på walkietalkie og fikk førstehånds kjennskap til føret mellom Rindalsskogen og Storås, forteller han.

Værrapporten måtte være NRK i hende før klokka 06, og om ingen vogntog hadde passert Storholten i god tid før det, tok John turen til Storås sjøl for å sjekke forholdene på strekninga og i Storåsbakkan.

– Det ble snart lagt merke til at jeg hadde oversikt over føret oppe på fylkesgrensa, og jeg begynte å få telefoner fra engstelige foreldre ute i mørebyene som gjerne ville vite hvordan det lå an før de sendte avkommet til Trondheim på skole. Og likeså før de skulle kjøre heim igjen på fredagskvelden, smiler han.

Og derfra var ikke vegen veldig lang til å begynne å levere saker som frilansjournalist også til Tidens Krav og avisa Sør-Trøndelag.

– Den første saka jeg leverte til TK var om oppbyggingen av Tiset boligfelt. Da fikk jeg en tosider og var kry som en hane, forteller han.

Slik virksomhet var ikke helt uten utfordringer for gardbrukeren øverst på Rindalsskogen, siden han gjennom oppveksten har slitt med lese- og skrivevansker.

– Det ble litt ekstraarbeid på desken ute i Kristiansund, men det gikk visst greit, sier han.

Etter hvert ble gardbrukeren lagt på hylla, og John startet firmaet Storholt Varetaxi.

– Det var ei fantastisk tid. Med omlegging av ruter for Tollpost og ved at Mørelinjen begrenset frakten til mindre pakker, fikk jeg på en måte alt lagt i fanget, forteller han.

Og varekjøringen var en utmerket kombinasjon til rapportering av vær og føre og hendelser i trafikken mellom Surnadal og Trondheim, og han rapporterte både til P4 og til Radio 1 i Trondheim.

– Og i og med at firmanavnet Storholt Varetaxi ble nevnt i radiosendingene, var dette i tillegg utmerket gratisreklame for meg, sier han.

Hans vordende kone, Laila, begynte å kjøre varetaxi sammen med ham i 1996. Med 16-timers arbeidsdager, blir det tøft i lengden, sjøl om det er drømmejobben.

– Jeg elsker fortsatt å kjøre bil, men tåler ikke slikt kjør som dette for ryggen, sier han.

Etter at han falt ut av bilen og gikk rett i asfalten, kjørte han sjøl til Orkdal sjukehus sjøl om han begynte å miste følelsen i beina. Det ble en periode med sjukmelding.

Laila fortsatte å kjøre til i 2002, men da ble de enige om å selge bedriften til en interessent i Surnadal.

– Jeg begynte å utdanne meg på ambulansen, og startet som ambulansearbeider i Surnadal i 2003, forteller han.

Seinere flyttet han over til ambulansen i Rindal, der han jobbet fram til i 2010.

Etter det kjørte han ambulanse i to år for Helse Nord både i Nordland og Finnmark.

– De var helt opprådd for folk oppi der, og jeg lærte litt om avstander, sier han.

Blant annet kjørte han fra Hamarøy til sjukehuset i Bodø, og det tok 36 timer fra han forlot ambulansestasjonen til han var på plass igjen.

– Der oppe er det ingen som klager over store avstander, sier han.

Et nytt fall i forbindelse med jobben som ambulansearbeider, gjorde at han var inn og ut av sjukehus i to år.

– Nå er jeg uføretrygdet, men veldig takknemlig overfor Nav for at det går an å jobbe litt som frilansjournalist når jeg klarer ut med det, sier han.

John har alltid vært interessert i foto og film og teknikken bak, og drev på 90-tallet med videokamera og redigeringsutstyr.

– I 2012 kjøpte jeg mitt første digitale Canon speilrefleks, og det har jo blitt en helt ny verden når det gjelder å filme og spille inn videosnutter. Jeg tips av en fotograf i Adresseavisen at jeg ville få best kvalitet ved å bruke vanlig kamera til å lage filmsnutter, og fikk mange nyttige tilbakemeldinger undervegs. Jeg fikk også god hjelp av Erik Hauganes i NRK Møre og Romsdal når det gjaldt å lage gode saker på video. Etter hvert har jeg oppdatert både kamera og redigeringsutstyr. Jeg får tak i utstyr billig fra Kina på eBay, og har aldri hatt noen problemer i så måte, forteller han.

Siste anskaffelse er altså en drone – komplett med hd-kamera og det hele. Den ble kjøpt her til lands – etter at han hadde kjøpt sin første drone på Clas Ohlson og vraket den på første flyging.

Med den nye dronen har han gjennomgått omfattende trening på ekra til Olav Børset på Lillemoen.

Han har også søkt luftfartstilsynet om godkjenning, og fått et registreringsnummer på drone og bruker. Det må til for å kunne bruke den til inntekts erverv. Bruken har naturlig nok noen restriksjoner, men dette er den minste dronetypen av de tre klassene for registrering – Ro1 som er drone opp til 2,5 kilo.

– Jeg har fått noen forespørsler, blant annet fra Elshaug AS i Meldal der jeg har filmet et boligkompleks med utleieboliger, og et butikklokale. Det er greit å ha noen dronebilder å vise til for den som skal selge bolig eller annen eiendom, sier han.