Hovedtillitsvalgt Gunn Heidi Ansnes i Norsk Sykepleierforbund og hovedtillitsvalgt Tove Naterstad i Fagforbundet reagerer i et leserinnlegg på at det i rådmannens budsjettforslag legges opp til at det skal kuttes åtte institusjonsplasser ved Surnadal sjukeheim. De viser til at med økning i antall mennesker over 80 år de neste 10-12 årene vil ikke behovet for institusjonsplasser bli mindre.

I et leseserinnlegg ønsker de å gjøre klargjøre deres synspunkter over for politikerne som skal vedta budsjett og økonomiplan. De tilliitsvalgte etterlyser å få vist tall og analyser for innsparingene.  De etterlyser også  økonomiske og samfunnsøkonomiske konsekvenser av et slik drastisk forslag.

Her er leserbrevet:

Tisser i buksa for å holde varmen..?

Rådmannen i Surnadal kommune foreslår nå å legge ned åtte institusjonsplasser ved Surnadal sykehjem for å få kommunebudsjettet i balanse for 2018. Dette vil faktisk si å legge ned 13 % av langtidsplassene i kommunen.

Dette skal angivelig gi innsparinger i kroner og øre, 2,1 millioner i følge Rådmannen. Videre uttaler han til media at en reduksjon i institusjonsplasser skal foregå over tid. Dermed vil ikke innsparingene komme med umiddelbar virkning, og en helårsinnsparing på 2,1 millioner i 2018 er ikke en realitet. Verken Fagforbundet eller Norsk Sykepleierforbund har fått fremlagt noen regnestykker eller analyser som viser disse innsparingene, gjelder både på kort og lang sikt.

Vi er kjente med at antall eldre i vår kommune over 80 år vil øke de neste 10-12 årene, og allerede fra 2019. Surnadal kommune har de siste år avviklet Stangvik aldershjem med 15 institusjonsplasser, samt rehabiliteringsavdelingen med fem plasser. Med nåværende forslag vil dette innebære at Surnadal kommune reduserer sitt tilbud med 28 institusjonsplasser med heldøgns omsorg på få år!

Derfor fremstår dette forslaget for Norsk Sykepleierforbund og Fagforbundet som overskriften tilsier: Tisser Surnadal kommune i buksene for å holde seg varme vinteren 2018? For oss fremstår dette som et forslag som bidrar sterkt til at Surnadal kommune vil gå baklengs inn i fremtiden! Med en økning i antall mennesker over 80 år de neste 10-12 årene vil ikke behovet for institusjonsplasser bli mindre!

Hvordan kan da det å legge ned åtte nye institusjonsplasser i 2018 gi de varige innsparinger som Surnadal kommune sårt trenger? Nei, dette forslaget fremstår som en kortsiktig løsning for å berge stumpene i denne budsjettprosessen. Skape et budsjett i balanse på papiret. Hvor mye er det verdt?

Vi har som sagt til gode å få fremlagt tall og analyser for å vise disse angivelige innsparingene. Vi etterlyser økonomiske og samfunnsøkonomiske konsekvenser av et slik drastisk vedtak.

Med usikkerhet rundt reelle innsparinger av en slik nedleggelse må innbyggerne i Surnadal kommune få vite hvilke konsekvenser et slikt vedtak vil medføre.

Vil vi få et scenario der pasienter med behov for langtidsplass må bruke rom som er beregnet for kortidsopphold? Da det vurderes som uforsvarlig å sende de tilbake til hjemmet. Som igjen skaper ringvirkninger for de hjemmeboende som har behov for et avlastningsopphold eller lignende. Hvor mye penger må hjemmetjenesten trenge for å ruste opp tjenesten for å møte det nye behovet? Hva med merutgiftene for ferdigbehandlede pasienter som ikke får institusjonsplass i egen kommune? Surnadal kommune bruker pr i dag lite penger på dagbøter for ferdigbehandlede pasienter på sykehus. De fleste som er utskrivningsklare og trenger døgnkontinuerlig omsorg i egen kommune får institusjonsplass. Det er ikke sikkert dette blir like enkelt i fremtiden...

Nei, nå politikere i Surnadal kommune må dere tenke dere godt om. Ikke fatt et vedtak som gjør at det går troll i ord: at dere tisser i buksa for å holde dere varme vinteren 2018!

Gunn Heidi Ansnes, Hovedtillitsvalgt i Norsk Sykepleierforbund

Tove Naterstad, Hovedtillitsvalgt i Fagforbunde