25. mars og 2. april i år gikk det to større ras i Gråura på riksveg 70 mellom Sunndal og Oppdal. Det var til alt hell ingen trafikanter som ble tatt av rasene. Etter det første store raset ble vegen stengt for trafikk i flere dager. Etter at vegen ble åpnet igjen, tok det bare noen få dager før det gikk et nytt ras – mellom to biler fra samme familie, som var på veg fra Sunndalsøra til barnedåp i Oppdal.

Overhengende fare

Ifølge en naturfarevurdering som Statens vegvesen har gjennomført, er sikkerheten ikke tilfredsstillende, og det er fortsatt "flere ustabile berghammere og løse blokker i terrenget over skjæringen som kan havne på vegen" i Gråura. "Risikoen for nedfall på veg er her høyere enn hva man kan akseptere, og her anbefales sikringstiltak", heter det i vurderingen.

Like vest for området hvor skredet gikk i mars er det et framstikkende fjellparti på cirka femti kubikkmeter som er ustabilt, går fram i vurderingen. Partiet er oppsprukket og har en steil baksprekk som har utvidet seg flere centimeter. Det ustabile området har løsnet fra berget og sprukket mye opp. Foten er oppknust, noe som er et tydelig tegn på at hele partiet har beveget seg. Terrenget ned mot vegen er bratt, og blokker fra dette partiet vil kunne havne på vegen, heter det i vurderingen.

– Dette partiet er ett av de mest utsatte områdene i Gråura, og det forventes at hele partiet kan gli ut innen noen få år.

I vurderingen anbefales det at hele partiet festes med wirenett – innen ett år.

En annen fare som beskrives i rapporten, og som det haster med å sikre, er et område bestående av flere berghammere i ulike nivå over vegen. Det er bratte berghammere, som til dels er svært oppsprukket – både horisontalt og vertikalt. Under disse hamrene er terrenget bratt med spredt furuskog, slik at rullende steiner fort vil havne på vegen.

– Det har gått flere steinsprang i området og sannsynligheten for nye steinsprang er vurdert til å være årlig på den 140 meter lange strekninga. Maksimal størrelse på blokkene er vurdert til å være ca. én kubikkmeter, heter det i vurderingen, som peker på at det meste av denne strekninga ligger i en sving i en 80 kilometer i timen-sone – noe som kan øke konsekvens og dermed risiko for trafikantene.

Her anbefales det å sette opp et cirka 150 meter langt fanggjerde – innen ett år. Estimert kostnad for dette tiltaket alene vil være 2,5 millioner kroner.

Dette er bare to av flere punkt som listes opp i vurderingen. Flere anbefales sikret i løpet av de nærmeste åra. Det er også behov for tiltak for å sikre stabiliteten til skjæringene på strekninga. Også for flere av disse haster det, ifølge Vegvesenet, som foreslår bolting og wirenett som tiltak.

Krever rassikring

Nå vil Sunndal Senterparti og Oppdal Senterparti i fellesskap be om at Gråura må rassikres snarest mulig, av hensyn til trafikksikkerhet og mer forutsigbar transport for næring. Til kommunestyremøtene i Sunndal og Oppdal i desember legger de fram en interpellasjon, med utgangspunkt i den felles målsettingen. De viser til at Vegvesenet har utarbeidet et utkast til handlingsprogram for de kommende fem åra, som vil danne grunnlaget for Nasjonal Transportplan som revideres 1. februar neste år. Utkastet er ute til høring, med frist 31. desember.

Det er registrert mange skredhendelser på strekninga i Gråura, både i nyere og eldre tid – inkludert Norges største snøskredkatastrofe hvor 32 personer døde (Kleivgardane).

Strekninga i Gråura er cirka fire kilometer lang. Vegen har en gjennomsnittlig trafikkmengde på 1110 kjøretøy i døgnet. Ifølge rapporten finnes de mest ustabile partiene lengst vest i Gråura.