Hun springer fra det ene til det andre, Eva Husby i Fønix vask- og renseri. Aldri før er det vasket hos så mange som før denne jula. Mengden øker både med vask hos private og hos bedrifter. En svært gledelig julegave å få for Husby er en omsetningsøkning på faste bedriftskunder på 20 prosent. Omsetninga bikker nå åtte millioner kroner.

– Det er gledelig at det er ordremengden på fast vasking som øker. Noe riktig må vi gjøre, sier Husby.

Bedriften hennes har faste oppdrag i Surnadal og Sunndal samt enkeltoppdrag i nabokommuner. Hun har 20 ansatte. De aller fleste av dem jobber som renholdere. To stykker er dedikert renseriet. Alle jobber på spreng før jul.

– Mange oppdrag og folk som skal ha fri. Da blir det travelt, sier Husby.

Både bedrifter og private ønsker rundvask til jul. I bedriftene er det oppholdsrom, toalett og garderober som skal skinne før høytida setter inn.

Privatkundene står i kø for å få hjelp til julevasken. I privatmarkedet er pågangen, ifølge Husby, så stor at det er de faste kundene som prioriteres.

Ordremengden er så stor at tre nye medarbeidere ansettes. En renholder og to som deler på å være sjåfør på femti prosent og jobber resterende som renholdere.

– Sjåførjobben har vært vanskelig å holde stabil siden det er en halv stilling, men nå tror jeg vi har fått to dyktige damer, sier Husby.

I renholdsbransjen er det tradisjonelt stor utskifting av arbeidstakere. Hos Fønix vask- og renseri er halvparten av arbeidsstyrken tro tjenere med mange år i bedriften. Den andre halvdelen skiftes ut med jevne mellomrom. Husby sier forklaringa er enkel. Noen ønsker å ha en deltidsstilling eller første jobb ved siden av skole, så forlater de yrket til fordel for det yrket de studerer til. Andre synes rett og slett det er vanskeligere å være renholder enn de hadde forestilt seg, da det stilles store krav til tempo og nøyaktighet.

– Hos oss arrangerer vi introduksjonsprogram der de ansatte lærer teknikker og riktige arbeidsstillinger. Vi er et miljøfyrtårn og tar miljø alvorlig, sier Husby.

På bransjens vegne gleder hun seg over at bedrifter og det offentlige nå ikke bare ser på pris når de skal velge renholdsbyrå. Kvalitet og miljø vektlegges i større grad. Husby viser til Oslo kommune som i sine anbud nå vekter kvalitet 50 prosent, miljø 30 prosent og pris 20 prosent.

– Bedriftene merker nok sjøl det blir dårligere renhold når renholderne må springe for fort til å få jobben gjort ordentlig, sier Husby.

Multinasjonalt

Hun er stolt av å ha mange innvandrere på lønningslista. Personer som er motiverte og ønsker å jobbe. Disse læres også opp i hvilke regler og rettigheter som gjelder i norsk arbeidsliv. Fønix gjør seg, sett i ettertid, litt artige erfaringer med kulturkollisjoner.

– En ansatt kom til meg på en torsdag og sa hun dro på feire mandag. Da hadde hun fått vite at hun hadde krav på fem ukers ferie, men ikke blitt fortalt at det skal avtales med arbeidsgiver på forhånd, forteller Husby.

Fora for utveksling

Den ansatte fikk reise på ferie, men slike erfaringer ønsker Husby å dele med kommune og andre bedrifter i regionen. Hun sitter med en følelse av at noen arbeidsgivere kvier seg for å ansette flyktninger, og innvandrertjenesten i kommunen kan ha nytte av å vite hvilke krav som stilles i det private arbeidsmarkedet. Dette er et initiativ Husby tar som leder i Surnadal Næringsforening.

– Innvandrerne som kommer hit ønsker gjerne å jobbe. I et marked med lav arbeidsledighet må vi senke terskelen for å gi dem jobb, sier Husby.