Hvert år godkjenner verksteder biler i EU-kontroll, som ikke er i god nok stand. Statens vegvesen opplyser det er tildels grove feil. Dette fører til pålegg om oppfølging og i verstefall tilbakekalling av godkjenning for EU-kontroll.

- I løpet av året vil det komme krav om at alle som utfører EU-kontroll skal ha personlig godkjenning. Da kan det bli lettere å holde orden, sier Odd Nasvik i Statens vegvesen.

I løpet av 2017 kontrollerte Statens vegvesens tilsynkontrollører 608 biler som nettopp hadde vært inne til EU-kontroll hos verksteder i Midt-Norge. Dette gjør de for å sikre at verkstedene ikke jukser når de EU-godkjenner kjøretøy. Av de 608 ble 247 kontrollert i Møre og Romsdal. 34 fikk pålegg om oppfølging, fire fikk sin godkjenning som EU-kontrollør tilbakekalt, en permanent. Av de kontrollerte i fylket var 157 utført på Nordmøre der 14 fikk pålegg om oppfølging. Ti prosent av de kontrollerte gjorde feil. Vegvesenet sier det kan være alvorlige ting som bremsefeil eller rustskader som ikke er oppdaget.

- Når vi oppdager avvik, så skriver vi brev med en advarsel og med pålegg om å følge kontrollinstruksen. Dersom vi finner avvik flere ganger, så kan vi inndra deres godkjenning for en periode, som regel i 3-6 måneder, det avhenger av alvorlighetsgraden, sier Odd Nasvik i Statens vegvesen.

Stikkprøvekontrollene hos virksomhetene som har godkjenning til å utføre EU-kontroll foregår i hele Trøndelag og Møre og Romsdal. Siden det utføres flere EU-kontroller i Trondheim, er det naturlig at det blir gjennomført flest stikkprøvekontroller her. Det ble utført rundt 200.000 EU-kontroller i regionen vår i løpet av 2017.

- Målet med stikkprøvekontrollene er å sørge for at bileierne får valuta for pengene sine når de velger hvilken virksomhet som skal få ta EU-kontrollen på bilen deres. Vi stabiliserer konkurransen når vi sørger for at de som har godkjenning gjør en redelig jobb, sier Nasvik.

Et annet problem vegvesenet hanskes med er ulovlige verksteder som dukker opp. Vegvesenet avdekket 65 slike verksteder i Midt-Norge i fjor. Mange av de ulovlige verkstedene er knyttet til sosial dumping og svarte penger. Bilbransjeforbundet anslår at svart verkstedarbeid utgjør en verdi på rundt tre milliarder hvert år.

- Slike verksteder er gjerne knyttet til annen kriminalitet og utgjør en fare for trafikksikkerheten, sier Nasvik.

I 2016 aksjonerte vegvesenet sammen med Arbeidstilsynet, Skatt, Politiet og A-krim mot 16 ulovligeverksteder. Fem blei anmeldt og fire av de anmeldte har vedtatt forelegg på mellom 10-50.000 kroner.

- Sakene har vært etterforsket av politiet, sier Nasvik.