Statens vegvesen Region midt er nå inne i første fase av kartlegging av bunnen i Halsafjorden i forbindelse med planlagt brusamband over fjorden som ledd i arbeidet med ferjefri E-39. Båten Fugro Helmert har vært å se i den forbindelse på Halsafjorden. Båten har kartlagt bunnen ned til 100 meter. Seinere kommer det båter som sjekker ned til 500 meter.

Det er selskapet Fugro som har fått kontrakten med kartlegging av bunnforholdene i Halsafjorden. Første fase omfatter utførelse av geofysiske undersøkelser (batymetri, seismikk, sidesøkende sonar) og innledende geotekniske undersøkelser som cone penetration tests (CPTU).

- Denne fasen vil gi oss en oversikt over geotekniske forhold på sjøbunnen og vil gi svar på om den foreslåtte traseen for bruene er egnet for de foreslåtte brukonseptene, sier Statens vegvesen.

Fugro jobber med det samme i Sulafjorden og Vartdalsfjorden. Formålet med oppdraget er å skaffe nødvendig grunnlag for prosjektering av nye fjordkryssinger over disse fjordene.

- De foreslåtte brutraseene i fjordene kan få fundamenter på dybder inntil 500m og det kreves spesialutstyr for å skaffe nøyaktig informasjon om grunnforholdene på slike dybder. Kontrakten er verdt 75 millioner kroner, sier Statens vegvesen.Andre fas seom starter i august i år omfatter utførelse av detaljerte geotekniske undersøkelser (med boring) på sjøbunn. Disse undersøkelsene vil bli utført ved de aktuelle stedene for fundamenter og vil gi detaljert informasjon for utforming og dimensjonering av fundamenter på sjøbunn.