Rema 1000 og Dyrevernalliansen samarbeider om introduksjonen av den nye kyllingtypen Hubbard. Den vokser seinere og skal være sunnere og friskere enn den kyllingtypen som er mest vanlig i Norge i dag. Det er Norsk Kylling som blir produsent.

- Den lever 30 prosent lenger og vokser 20 prosent saktere enn den kyllingen som er vanligst å produsere i Norge, noe som bidrar til at den er frisk og sterk og har en god helse, sier Kjell Stokbakken, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Dyrevernalliansen har samarbeidet med Rema i over to år med å finne fram til denne kyllingrasen. Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland, mener dette vil ha stor innvirkning på kyllingenes velferd.

– Dette er historisk, og en revolusjon i landbruks-Norge og for forbrukeren! Å bytte til Hubbard er et viktig virkemiddel for å bedre dyrevelferden i norsk kyllingproduksjon, sier Kleveland.

Norsk kylling sier 30 prosent av produksjonen foregår med Hubbard nå. I løpet av 2018 er målsettingen at all kylling som Norsk Kylling produserer, skal være Hubbard.

- God dyrevelferd er noe våre kunder er opptatt av og Hubbard fra Solvinge skal være hverdagskyllingen. Sånn sett endrer vi nå 30 prosent av markedet for hvitt kjøtt i en mer dyrevennlig retning, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000 og styreleder i Norsk Kylling.

Til dette svarer Nortura og Prior de deler ønsket om best mulig dyrevelferd, og sier de derfor har innført trivselstiltak for alle sine kyllinger. De mener det viktige er hvordan dyra håndteres, uansett hvilken rase som brukes.

Prior sier dyrevelferden for kyllinger i Norge er svært god i et internasjonalt perspektiv. Dette er noe Nortura mener Norge bør være stolte av.

- Vi tok i bruk trivselstiltak/miljøberikelse i stort omfang for over to år siden, og innfører dette nå for alle våre kyllinger. Dette vet vi har en svært positiv effekt på dyrevelferden, sier kommunikasjonsrådgiver Tanita Wassås Kveinå i Nortura.