«Det er enkelt for oss, og mye bedre for kunden», forklarer Ledal smilende i reklamen – i full gang med å plassere varer ut i hyllene i butikken. En hardtarbeidende kjøpmann. Men likevel med tid til å slå av en trivelig prat med kundene. «Det enkle er ofte det beste», smiler han.

Slagordet folk flest nok forbinder med Rema er tilbake. Det har vært et krevende år. Æ og bestevennstrategi førte til omsetningsnedgang og omdømmefall i 2017. Nå reiser kjeden kjerringa. Rema 1000 har tatt tilbake tittelen som Norges billigste dagligvarekjede i VGs matbørs. Pilene peker oppover.

– Vi er billigst. Det er det vi skal være. Det er tross alt det som er viktigst for kunden, sier Ledal. Rema-kjøpmannen på Oppdal ser lyst på framtida.

– Trives

Det er 15 år siden Frode Ledal flyttet fra Sunndal. Da hadde han gått i lære hos Rema-kjøpmann Kjell Inge Brendehaug i flere år. Samtidig tok han også Remas talentskole. Et tilbud om å drive butikk i Trondheim dukket opp. Frode valgte å gripe muligheten. Tok over butikken på Leangen. Etter hvert begynte han imidlertid å kjenne på et ønske om å være nærmere familien på Sunndalsøra.

– Og da var Oppdal en perfekt plass, sier han. I dag er han bosatt med samboer og dattera Ida Mari (10) i fjellbygda – og her har de funnet seg til rette. Slått rot. Ledal medgir at han hadde en tanke om en gang å komme tilbake til Sunndalsøra. Kanskje overta butikken, når Kjell Inge ga seg.

– Men så ble vi etablert her på Oppdal, og fant ut at dette er en fin plass. Vi trives veldig godt, så det blir nok Oppdal framover også.

Han legger til at han fortsatt ofte er på gamle trakter for å besøke familie. Ikke sjelden går turen også til hytta på Vågbø i Tingvoll, og da kjører han gjennom Sunndal til og fra. Det å ha hytte ved sjøen gir et godt avbrekk fra en hverdag i ei fjellbygd med alpinbakker og skiløyper rett utenfor døra.

23.000 Kvikk Lunsj

Butikken på Oppdal omsatte i fjor for rundt 80 millioner netto, og landet støtt på plussida.

Ledal medgir at det ofte blir lange arbeidsdager i butikken. Han trekker imidlertid fram flinke ansatte og et knakende godt arbeidsmiljø som viktige faktorer for at han trives så godt på jobb.

– Det å ha det artig på jobb er kjempeviktig. Vi er en god gjeng kollegaer som jobber i lag hele tida. Dette er en fantastisk arbeidsplass, smiler han.

At Oppdal er et spesielt sted, hvor pulsen skifter raskt og følger sesongsvingningene, gjør også jobben som kjøpmann spennende og utfordrende. Det er alltid noe som må planlegges.

– Nå er jeg i ferd med å forberede påska, forteller han. Omsetningsmessig er juli den største måneden for butikken, men tida før påske er den absolutt travleste. Da fyller kundene handlevognene. Kjøpmannen må være sikker på at han har nok varer til å møte den store etterspørselen. Og noen varer vil «alle» ha i påska. I år regner Ledal for eksempel med å selge fire tonn appelsiner, 2600 pakker grillpølse og 23.000 (!) pakker Kvikk Lunsj.

Mange tilbakemeldinger

TV-reklamen skal rulle og gå på skjermene ennå en stund. Ganske så ofte. På TV2, TV2, Max ... Frode synes det er artig at folk legger merke til den. Telefonen står nesten ikke stille når den går før og etter populære tv-program.

– Det er jo artig. Kundene synes også det, sier han.

– Og jeg har bare fått positive tilbakemeldinger!