– Det kan godt hende at det er billigst mandag morgen, men det kan like gjerne ikke være det, sier Pål Ulvund ved Circle K-stasjonen på Sunndalsøra.

Det er tirsdag formiddag, og skiltet utenfor stasjonen opplyser om en bensinpris på 14,99 kroner – noe under veiledende pris på 15,37. Tidligere; for bare noen måneder siden, ville det vært dumt å fylle tanken på en tirsdag morgen. Nå er det ikke slik lenger.

– Vi ser at mønsteret er brutt. Det finnes ikke noe mønster lenger, det varierer fra uke til uke, sier Ulvund. Han legger til at prisene nå også svinger mindre.

– Noen uker kan det gå fra mandag til onsdag uten at prisen svinger. Slik var det ikke før.

Ny strategi

Konkurransetilsynet har dokumentert et fast ukemønster for bensinpriser i Norge igjennom mange år: Bensinen var aller billigst mandag morgen. Deretter fulgte en rask prisoppgang rundt lunsjtider på mandag. Så sank prisene igjen til en ny bunn torsdag morgen, steg raskt til en ny topp midt på dagen torsdag – før den igjen sank ned mot søndag og mandag morgen.

I november i fjor sa Circle K-kjeden stopp – og gikk ut med sin nye prisstrategi. De viste blant annet til en undersøkelse der det kom fram at flertallet av de spurte kunne tenke seg å fylle tanken på det tidspunktet de sjøl velger, framfor å styre etter bestemte dager der prisen er lav. Og som et svar på dette satte kjeden ned veiledende pris på drivstoff med én krone literen – med mål om å få til jevnere priser gjennom uka, for å gjøre det enklere for kundene å fylle når det passer dem best.

– Bedre for kundene

Strategien ser ut til å ha fungert etter intensjonen. Ifølge Forbrukerinspektørene og Faktisk.no finnes det ikke lenger noe mønster. Forbrukerne kan ikke lenger vite om det er billigst å fylle bensin mandag morgen, men må følge med i markedet på når og hvor bensinen er billigst.

– Tidligere kunne det være ti ganger så mange kunder innom for å fylle tanken på en travel mandag som på en onsdag. Det var krevende å bemanne stasjonen etter så store svingninger, og det kunne gå ut over opplevelsen til kundene, forklarer Ulvund. Nå fyller kundene tanken mer jevnt fordelt utover uka. For stasjonen er det en stor fordel, blant annet er det bedre for de som er på jobb. Ulvund tror kundene nå får en bedre opplevelse når de stopper for å fylle tanken. Han er ikke i tvil om at mindre svingninger i prisen er noe som kommer flere bilister til gode. Han viser til at det for folk flest har vært vanskelig å planlegge drivstoffinnkjøpene og få til å fylle bensin eller diesel akkurat når det har vært billigst. Ifølge Circle K-kjeden bruker den typiske drivstoffkunden rundt 1000 liter drivstoff i året og fyller tanken to-tre ganger per måned – både på ukedager med både høy og lav pumpepris.

– Det kundene har aller mest å hente på når de skal fylle drivstoff, er å bruke lojalitetsprogram, som Coop-kort, NAF-kort eller Circle K-kjedens eget Extra Club. Det er det viktig at folk passer på. Det kan utgjøre mye, råder Ulvund.