Halsaordfører Ola Rognskog er blant ordførerne som møttes i Aure med Orkidèleder Ingunn Golmen som vert. Der er også ordførerne i kommunene Smøla, Hemne, Hitra, Snillfjord og Frøya for å diskutere om det skal gås videre med en utredning av en sammenslåing mellom kommunene.

Ola Rognskog er klar på at fortsatt utbygging av E39 og ferjefri Halsafjord er en forutsetning for at Halsa skal gå med på kommunesammenslåing.

– Jeg kan vanskelig se for meg at Halsa kan inngå i en kommunesammenslåing hvor våre store og viktige samferdselsprosjekter med utbygging av E39 og ferjefri Halsafjord blir utfordret, sa han.

Han føyer til at det er like utenkelig med en sammenslutning som ikke understøtter en av kommunens absolutt viktigste næringer havbruk og oppdrett.

– Min vurdering er at disse to særlig viktige strategiske posisjonene vil blir minst like viktig som hvordan framtidas kommunale tjenester og folkestyringa av disse skal foregå, sier ordføreren.

Må involvere folket

Politiske og administrative ledere i Halsa har tidligere vært invitert til møte med en rekke andre kommuner på Hitra angående utredning av kommunestruktur.

Også Peter Ardon rådmann og Solvår Skogen Sæterbø som representant for opposisjonen invitert til møte i Aure for å møte igjen de seks kommunene som var samlet i oktober.

Ordføreren kommenterer at det er vanskelig å spå hva som kommer ut av et slikt møte, siden ingen av kommunene har kommet særlig langt i sine prosesser ennå.

– Jeg går ut fra at spørsmålet om felles utredningsarbeid eller innbyggerundersøkelser vil bli tema, sier han.

En omvisning på Tjeldbergodden står også på programmet, noe ordføreren gleder seg til.

I kommunestyremøtet trakk flere representanter fram involvering av innbyggerne og god dialog som viktig del av prosessen framover.

Ser i flere retninger

Rognskog regner med at hans utspill kan gi grunnlag for debatt i kommuner det kan være naturlig å innlede samtaler med.

– Vi ser jo at heller ikke Halsa bør sitte på gjerdet og bare vente på invitasjoner, men sjøl ta et initiativ til å invitere til samtaler, sier han.

Sjøl om de nå har flere møter med kommuner i nord og vest, mener han at de ikke må glemme også å se østover mot Surnadal og Rindal.

– Dette vil være naturlig med tanke på allerede etablerte interkommunale samarbeid, sier han.

Her kan det helt klart ligge utfordringer i konkurransen om å få ferjefri forbindelse mot Kristiansund og Molde.

Om de skal få med Halsa på en sammenslåing, må Surnadal med andre ord finne seg i å måtte jobbe både for ferjefri Todalsfjord og ferjefri Halsafjord.