Todalsfjordprosjektet mener flytebru er den beste løsningen for fjordkryssing.

Derfor er det med stor spenning prosjektet venter på Statens vegvesen som snart legger fram kryssingskonsepter for Møre og Romsdal fylkeskommune. Fylkeskommunen skal velge konsept å gå videre med i desember.

– Aldri har vi vært så nær et valg. Tida vi er inne i er veldig viktig. Hadde vært bra om vi blei et prøveprosjekt for flytebru, sier styreleder Bergsvein Brøske i Todalsfjordprosjektet.

Tre flytebruskonsepter regnes det på, ett på den korteste aksen ved Svinvika og to med utgangspunkt i Mulneset. Det ene av dem til Drøppingstranda med tunnel videre, det andre til Kroken med påkopling på eksisterende veg.

– Alternativet Mulneset-Kroken er det som peker seg ut som det beste valget, mener Brøske.

Dette mener han fordi det framstår som det enkleste alternativet og det som trenger minst inngrep for å kunne ferdigstilles. Statens vegvesen ser i prosessen på skjæringer fram til Mulneset fra eksisterende veg på Surnadal-sida.

– Mulneset-Kroken gir den beste løsningen for alle trafikanter, mener Bernt Venås (Sp).

Ordfører Mons Otnes (Ap) i Surnadal mener også ei flytebru er et bra alternativ. Slik flytebruene er tenkt gir det mulighet til å skape entusiasme også i Tingvoll for prosjektet.

– Nå legges det fram gode løsninger også for dem, sier Mons Otnes.

Ordføreren får skryt av Bergsvein Brøske for den jobb han som ordfører gjør som døråpner for Todalsfjordsprosjektet og den stadige framdrift han pusher for å ha.

– Viktig at både Surnadal og Sunndal involverer seg i prosessen og driver fram prosessen, sier Brøske.

Noe som kan være avgjørende for konseptvalget fylket gjør er at tunnel, hengebru og undersjøisk tunnel alle er beregnet til å koste 2,4 milliarder kroner og en undersjøisk tunnel med stigning over 5 prosent med den lengden som her, er utelukket, i tillegg til at Vegdirektoratet heller bygger bru enn lang tunnel der det er mulig.

– Mye tyder på at flytebru kan bli billigere enn de andre alternativene, sier Mons Otnes.