Librettoforfatteren sjøl beskriver det som en brottsjø av musikk ut fra veggen med kor og orkester på nærmere 200 mann samt de ruvende orgelpipene i Stavanger konserthus.

– Det var en eventyrlig opplevelse der musikken ble så mektig og med slikt driv, sier Dordi Glærum Skuggevik og trekker fram komponist og dirigent Ole Kristian Sundlisæter som en av suksessfaktorene.

Henning Sommerro hadde flere gode grunner til å få med seg urpremieren på «Olav den helliges dåp» sist onsdag.

Det ene er at det er en sambygding som har lagt ned så mye arbeid både i å skrive librettoen, samt å samle trådene for å få på plass en slik gedigen oppsetning.

I tillegg er komponist Ole Karsten Sundlisæter tidligere elev av Sommerro – før han reiste ut og studerte videre i Frankrike.

– Vi hører jo påvirkningen både av norsk og fransk i musikken hans, noe som ikke er noen dårlig kombinasjon, sier Sommerro og omtaler sin tidligere elev som meget dyktig.

– Ellers må en bare bli imponert over den innsatsen og det arbeidet Dordi har lagt ned i dette verket. Det er et gedigent prosjekt. Der andre har en større stab til hjelp for en slik oppsetning, har Dordi gjort alt sjøl. Hun har skrevet librettoen og bestilt billetter, skrevet program og sørget for transport med privatfly for utøverne fra Frankrike, sier han.

Ellers påpeker han Olav den helliges rolle for hvilken retning Norge tok i ettertid, og det blir litt spesielt å tenke på at den som nå markerer ettermælet etter St Olav så grundig er en surnadaling.

Urframføringen markerte også avslutningen for Norsk orgelfestival 2014.

15. oktober skal verket framføres i katedralen Notre-Dame de Rouen. Det var nemlig i Rouen at Olav Haraldsson ble døpt for 1000 år siden i år.

17. oktober flyttes oppsetningen til basilikaen Sainte Clotilde i Paris.

I ettertid ses gjerne Olav den helliges dåp som et vendepunkt for den store mentalitetsendringen i Nord-Europa.

I 1015 vendte Olav Haraldsson heim til Norge, noe Dordi vil feire med å ta oratoriet med på turné både i Norge og, som hun skriver, både i østerled og vesterled – fra Olavsborgen i østre Finland – til Sverige, Danmark, Island, Vesterhavsøyene, York, Dublin og over Atlanteren til St Olaf College og andre norske læresteder i Midtvesten. Det er i alle fall dette hun håper å få til.

Det er krevende å reise rundt med et så stort ensemble, og Dordi opplyser til NRK at hun har pantsatt hus og heim for å gjøre denne drømmen til virkelighet.

Da er det god trøst i å vite at oppsetningen i Rouen går for full katedral. Dordi har fått erfare at ingen er profet i eget land, og konstaterer at hun er atskillig mer påaktet i Frankrike enn i heimlandet.

Råg Aarnes fikk med seg både prøver og urpremiere, og har også fått lese gjennom librettoen i sin helhet.

– Teksten er utvilsomt ingen døgnflue, og vil nok bidra til å vekke interessen for St Olav i framtida, sier han.

Under urframføringen ble han imponert over komponist og dirigent Ole Karsten Sundlisæter som greide å samspille så mange musikere og korister på så kort tid.