Den rystende saken som nå utspiller seg i Drammen Tingrett, hvor flere små barn er utsatt for grusomme overgrep fra sine nærmeste har gjort et sterkt inntrykk på mange.

- Dersom vi skal klare å hjelpe barn som utsettes for alvorlige overgrep og omsorgssvikt må vi ta innover oss at dette er virkeligheten til noen barn i dette landet. Først når vi tror at det skjer er vi i stand til å oppdaget det, sier juridisk rådgiver Ivar Stokkereit.

- Vi har for dårlig kunnskap om omfanget av vold og overgrep mot barn i Norge, og særlig de minste barna. Men basert på den statistikken vi har er det grunn til å anta at et barn i hver eneste skoleklasse i landet vårt utsettes for vold, overgrep eller annen alvorlig omsorgssvikt. Det viser noe av det enorme omfanget dette samfunnsproblemet har, sier Stokkereit videre.

- Må styrke beskyttelsen til barna

UNICEF Norge mener det er tre tiltak som bør iverksette for å styrke beskyttelsen til de minste barna:

- Vi må sørge for at alle nyfødte får hjemmebesøk fra helsestasjonen ved hjemkomst. Det gir helsetjenesten mulighet til å observere samspillet mellom barn og foreldre, og til å observere oppvekstmiljøet til barna. Dermed vil de kunne iverksette tiltak og yte bistand på et tidlig tidspunkt om det er nødvendig.

• - Vi må styrke oppfølgingen fra helsestasjonen til barn som ikke tas med til kontroller. Flere barn tas ikke med til jevnlige kontroller på helsestasjonen. For å ivareta disse barnas rett til helsehjelp og beskyttelse er det viktig at vi har gode rutiner for oppfølging av familier som unnlater å møte til helsekontroll

• - Vi må sørge for et skikkelig kompetanseløft i norske barnehager. Kun halvparten av ansatte i norske barnehager har relevant fagkompetanse. Dette kan bidra til å svekke muligheten til å skape gode og trygge relasjoner til barna, og gjør barnehagene dårligere rustet til å fange opp signaler og tolke kroppsspråket til barn som ikke har det bra hjemme. Dette er særlig viktig for de som jobber med de minste barna, som enda ikke har utviklet språk, sier han videre.