De leter etter det typiske for Sunndal, filmgjengen som er på en fem dagers filmskapercamp i dalen, for de skal lage en reklamefilm. De har besøkt flere viktige steder og lest i bøker om Sunndal. Nå tror de at de har kommet til et svar;

– Det er fotball, Hydro og kraftverk, sier Aurora Stafsnes Håkonsen og Maria Sebstad, som sitter på et bord ved kulturhuset på øratorget, sammen med tre andre. De er mellom 14 og 17 år, og kommer fra ulike kommuner.

– Vi har hatt undervisning, hørt på foredrag og sett på hvordan en redigerer. Det er interessant og vi har lært mye, sier de til Driva.

Viktig å være åpen

Med seg på laget har de profesjonelle filmskapere og produsenter, som underviser og bistår. Skjalg Molvær er lidenskapelig opptatt av film og har undervist tusenvis av ungdommer. Han sier fokuset ligger på det å fortelle en historie, og at det er viktig at filmen har innhold og et budskap å komme med.

– Filmen skal treffe publikum og berøre. En kan få sympati med en kiwi hvis filmen er laget på rette måten.

Molvær synes det er givende å jobbe med ungdommer som er interessert i film, og som er åpne for innspill og ny kunnskap. Han ønsker å utfordre og bevisstgjøre:

– Det er så mange videoer i verden som ikke har noe substansielt å si. Sentrale spørsmål er; hva har jeg å si? Hva er en film? Hvorfor lager man film? Er det på grunn av penger, eller har man en visjon? Hva er forskjellen på en god og en dårlig film? Hva er det som gjør at seeren bryr seg om det og den han ser, og at man får empati med karakterene, sier Molvær.

Paulsen og Molvær viser at man kan jobbe med mye ulikt innenfor film; alt fra reklame og dokumentar, til abstrakte, kunstneriske filmer.

– Viktig i abstrakte film er at det skapes en stemning, at filmen får deg til å reflektere og sette i gang tankevirksomheten eller følelsesapparatet. Det er ikke alltid den gir deg svar, men den skal gi deg noe. Det må også være en mening med det, ellers blir det meningsløst, sier Molvær til Driva.

Kan bli fast i Sunndal

I spissen for opplegget i Sunndal står kultursjef Ole Magne Ansnes og prosjektleder Christine Blass. Ansnes satt i juryen i fjor, da det ble arrangert for første gang og sa ja til å ta stafettpinnen videre. De ser det ikke som utenkelig at campen blir fast i Sunndal, for her er det egnete lokaler med nærhet til det meste. Blass mener campen vil inspirere til valg av yrke. Utgangspunktet var vestnorsk filmsenter som gir 100.000 til prosjektet. De resterende kostnadene på 200.000 støtter næringsliv og kommune opp om, samt at deltakene betaler egenandel. 14 ungdommer deltar og de er delt i tre team. Det er lik fordeling mellom kjønn. Første kvelden gikk med til gaiding, kino og bli kjent. Lørdag var det innføring i filmproduksjon, søndag fordjupning i ulike felt som lys, lys og regi, skuespiller/produksjonsdesign, og visuelle effekter, mandag var det idéutvikling og manusskriving, mens tirsdag og onsdag går til innspilling og redigering.

– Ungdommene må være så kreative som mulig, samtidig som de skal forholde seg til et konkret og reelt oppdrag. Målet er at filmen skal være humoristisk, og samtidig seriøs og informativ. Den skal fremme Sunndal. Det er veldig bra at vi har med profesjonelle produsenter, som er helt rå på å få kontakt med ungdommene, sier Blass. Hun er glad for samarbeidet med Operaen i Kristiansund. der de får tilgang til kostymelager og rekvisitter.

– FilmCamp for ungdommer er en stor satsing på et smalt område, og det er kvalitet fra A til Å, sier Ansnes.

Filmpremiere og resultatet av den fem dager lange filmskapercampen blir i Sunndal 26. september.