Det er ikke noe rart at anleggsleder Leif Ivar Ansnes ved Veidekke Industri Indre Nordmøre er en svært tilfreds mann om dagen. I går, 1. september trådte nemlig en kontrakt på veivedlikehold på strekningen fra toppen av Gråura i Oppdal og til E39 – Øydegardskrysset i kraft. Det var fem anbydere ved denne anledningen, der Veidekke Industri AS avdeling indre Nordmøre altså trakk det lengste strået. Og denne kontrakten har en varighet på hele åtte år til en verdi av 207 millioner kroner.

Da var det bare rett og rimelig at distriktssjef Gunnhild Sandnes fra Ålesund troppet opp med en gedigen bløtkake i anledning dagen. Kollegaer fra Surnadal, i tillegg til Per Aasprang i Nordmørsbygg, som har stått for oppføringen av et tidsmessig nybygg for Veidekke på nabotomta til ferjekaia på Rykkjem, var også blant de som stakk innom.

– Det er klart at det betyr veldig mye å ha lyktes med å sikre oss en så langsiktig kontrakt som dette, sier Ansnes til Driva. Vi for vår del fordeler arbeidsoppdragene videre til våre underentreprenører. Dette medfører at også disse kan planlegge og investere på sikt i en helt annen grad enn det de ellers kunne ha gjort. Driva har tidligere skrevet at Jenstad Maskin er den ene av disse, og de er allerede i gang med å forberede opparbeiding av et område på Gjøra i den forbindelsen. Jenstad vil få hovedansvaret for både brøytinga i tillegg til andre arbeidsoppgaver på strekningen Snøvasmelan til toppen av Gråura.

En annen betydelig samarbeidspartner vil firmaet Ottem på Sunndalsøra bli. De har som mange vil vite allerede anskaffet spesialutstyr for spyling av tunneler mellom annet.

– Et oppdrag som vi må ta fatt på med det første er utsetting av brøytestikker, forteller Ansnes. Oppsyn med rasteplasser, toaletter og oppfølging av kampanjer hører også med. Alle som skal delta i snøbrøyting vil bli innkalt til kurs i uke 40. Brannvern, førstehjelp og brannvarslingskurs står også på programmet. En god del logistikk må på plass for å få gjennomført alt dette, legger Ansnes til.

Lovende start

Ansnes konstaterer at den første dagen med driftsansvar har fungert tilfredsstillende. Ikke en eneste bekymringsmelding er mottatt i løpet av det første halve døgnet. Det er vel ingen grunn til å stikke under stol at det faktum at Oppdølsstrandtunnelen nå er på plass gjør dette til et mye greiere område å ha ansvaret for.

Omfattende kontrakt

Kontrakten som trådte i kraft fra 1. september består av 255,6 km vei totalt. Derav er 110,4 km riksvei, 118,5 km fylkesvei og 26,6 km gang- og sykkelvei.

Oppdraget omfatter i hovedsak rutinemessige driftsoppgaver og mindre vedlikeholdsoppgaver på veinettet. Også inspeksjon og registrering, planlegging av virksomheten, beredskap vedrørende vinterdrift og generell trafikkavvikling, dokumentasjon, rapportering til byggherren, informasjon til publikum og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for vedlikehold av veinettet er en del av oppdraget.