En undersøkelse viser at én av tre norske bileiere misforstår betydningen av den periodiske kjøretøykontrollen, og tror at en EU-kontroll dekker det samme som en full sørvis.

– Det er en rekke ting verkstedet ikke gjør ved en EU-kontroll – som for eksempel å peile oljen, opplyser verksmester ved Rindal Auto AS, Rune Walltin.

Sjøl har han erfart at bileiere trodde de hadde skiftet olje på bilen når den var inne til EU-kontroll.

Samtidig understreker han viktigheten av den periodiske kontrollen som tross alt kan avdekke grove mangler.

For eksempel står sjekk av styreledd, hjuloppheng og bremser på sjekklista sammen med sjekk av utslipp. Sjekklista for kontrollen går stort sett på sikkerhet og miljø.

– Men om vi ser at bremseklossene dine kommer til å være utslitt ganske fort, kommer ikke dette på skjemaet, sier han.

Har du bilen til ditt faste verksted, vil mekanikeren som regel si fra om de har funnet ting ved bilen som du bør gjøre noe med innen rimelig tid.

En EU-kontroll vil også sjekke chassisnummeret mot registreringsnummeret for å sikre at rett bil er kontrollert.

– På landsbygda der mekanikeren kjenner både bileier og kjøretøy, er ikke dette noe stort problem, men i de større byene har det skjedd at folk har skrudd skiltene over på en annen bil for å få sin egen bil gjennom EU-kontrollen, forteller Walltin.

– Hva er det viktigste å sjekke på bilen som ikke blir sjekket i EU-kontrollen?

– Det er først og fremst oljen. Intervallene for oljeskift har blitt så lange at det kan gå svært lang tid mellom oljeskiftene for den som kjører lite, sier han.

Hvis en så legger ut på langtur, kanskje med litt hardere kjøring nedover i Europa, vil motoren kunne ryke om olje er for gammel.

– Hva vil du anbefale meg å gjøre før jeg legger ut på langtur med bilen?

– Da vil jeg anbefale en full sørvis med oljeskift, skifte av luftfilter og pollenfilter og gjennomgang av alt av slitedeler samt en sjekk om bremsevæsken tåler høye temperaturer. En sørvis vil i alle tilfeller overlappe en EU-kontroll og dekke alt som står i sjekklista – samt bidra til at bilen tåler å kjøres langt uten at problemer oppstår undervegs.

Det kommer stadig endringer i kontrollveiledningen, noe mekanikere ønsker velkommen.

Fra nyttår 2015 får verkstedene en helt ny kontrollveiledning å forholde seg til der antall sjekkpunkter øker.

Uansett vil aldri den periodiske kontrollen kunne erstatte en sørvis. Walltin oppfordrer bileiere til å følge serviceintervallene som er anbefalt for din bil.

Viktig med rett lufttrykk

Feil lufttrykk, slitte dekk eller en liten skade på hjulene kan fort føre til at ferieturen ender i bilhavari langs motorveien. Det er særlig viktig å sørge for å ha høyt nok lufttrykk i dekkene når du laster bilen full av bagasje og ferieklare passasjerer. Kjøreegenskapene på en fullastet feriepakket bil er også annerledes enn om du kjører alene. – Du bør pakke lette ting på taket og tunge ting lavt i bilen for å påvirke kjøreegenskapene minst mulig. I kritiske situasjoner som en bråbrems vil du merke at bremselengden er mye lengre. Dette gjelder særlig for bremsing på våt vei. Dersom du kjører fullastet inn i en sving kan også veigrepet blir dårligere, advarer Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann. Ifølge Statistisk sentralbyrå reiser 2,8 millioner nordmenn på ferie i løpet av sommeren.  Bil er fortsatt den transportformen som er mest brukt på overnattingsreisene våre i sommerkvartalet i Norge.