Statistikk fra Fjord1 viser at sjøl med tre ferjer i drift på sambandet Halsa-Kanestraum sto 3,3 prosent av bilene igjen i juli og 2,2 prosent i august.

Noe av dette skyldes nok at tredjeferja MS Svanøy til tider har hatt tekniske problemer og vært ute av drift, og at ferja noen dager i juli måtte vente til det blei gjort djupere ved kaia i Kanestraum. Men trafikken på ferjene på Nordmøre har i tillegg økt.

30. september er siste dag for tredjeferja på sambandet. Da fryktes det en ny periode med mange gjenstående biler. Ferja var satt inn som et ekstraordinært tiltak i sommer for å avhjelpe en håpløs situasjon med opp til 9 prosent gjenstående biler på europavegsambandet.

Spenninga er stor framfor budsjettframlegget i oktober. Er tredjeferja på sambandet Halsa-Kanestraum med? Helårsdrift av ei tredje ferje er beregnet å koste 40 millioner kroner, i følge TK.

Å ha hatt tre ferjer i drift i sommer har kostet bortimot 12 millioner kroner.